De fleste av oss vet at det er viktig å få i seg nok vann.

Men kjenner du egentlig kroppen din godt nok til å avgjøre når den har fått for lite?

Mange er ikke klar over at tørste kun er èn av mange symptomer på dehydrering, og i denne artikkelen gir vi deg 8 typiske tegn på at du drikker for lite vann.

1. Utmattelse og tretthet

En av de vanligste symptomene på dehydrering er at man føler seg sliten, og i ekstreme tilfeller kan man rett og slett bli helt utmattet.

Man trenger forøvrig ikke være helt dehydrert for at man skal merke dette.

Dersom du ikke har drukket vann på en stund, og kjenner at energinivået blir lavere og lavere, kan det enkelt og greit være at du bør ta deg et glass!

2. Problemer med konsentrasjonen

Dette symptomet er tett tilknyttet problemet med at man får et lavere energinivå dersom man ikke drikker nok vann.

Konsentrasjonsproblemer ved for lavt inntak av væske er svært normalt, og dehydreringen går kraftig utover hjernens funksjon.

For lite vann kan faktisk både påvirke hukommelsen og humøret, og det kan bli svært vanskelig å konsentrere seg om det man egentlig skal gjøre.

3. Hodepine

Hodepine – hvem av oss har vel ikke hatt det etter en lang dag på jobben?

Et typisk symptom på at man ikke har fått i seg nok vann er at man kan få en dundrende hodepine, som gjerne sitter i helt til man har fått dekt væskebehovet.

Mulige årsaker til en hodepine er mange, men det har vist seg at for lavt væskeinntak kan redusere oksygentilgangen til hjernen – som i praksis resulterer i en ubehagelig hodepine.

4. Tørr hud og lepper

Store deler av kroppen vår består av vann, og vannet bidrar blant annet til å gjøre huden mykere og mer elastisk.

Store deler av vannet vi inntar går til huden, og hvis du drikker for lite vann vil du raskt se effektene av dette på huden din.

Både hud og lepper vil kunne bli tørre, og det er ikke uvanlig at det begynner å danne seg sprekker i huden og i leppene.

5. Mørk urin

En svært enkel metode for å finne ut av om du har drukket nok vann er å undersøke fargen på urinen.

Desto mindre vann du inntar, desto mørkere vil urinen bli.

Neste gang du er på toalettet anbefaler vi derfor at du tar en titt i toalettskålen – og dersom urinen er mørk bør du kanskje begynne å drikke mer vann!

6. Forstoppelse

Som nevnt er kroppen bestående av en stor mengde vann.

Deler av dette vannet blir benyttet i mage- og tarmsystemet, og bidrar blant annet til å opprettholde en optimal tarmfunksjon.

Dersom du drikker for lite vann, vil resten av kroppen benytte seg av vann som ellers skulle gått til tarmen – og det vil potensielt kunne ende med en forstoppelse.

7. Dårlig ånde

Når kroppen ikke får nok vann, reduseres også spyttproduksjonen i munnen.

Resulatet blir at du rett og slett blir tørr i munnen, noe som fører til at bakteriedannelse lettere kan oppstå.

Konsekvensen? Dårlig ånde!

8. Høyt blodtrykk

Med mindre du har en blodtrykksmåler er det ikke særlig enkelt å finne ut av dette symptomet på egen hånd, men det er allikevel greit å vite at et lavt væskeinntak kan bidra til forhøyet blodtrykk.

Vi håper denne listen bidrar til at du får i deg nok vann!