Informasjonen i denne artikkelen er ment som generelle, ikke-medisinske råd. Dersom du opplever symptomer på hjerte- og karsykdommer bør du oppsøke legen din snarest.

Det at pulsen vår stiger under fysisk aktivitet er helt normalt, og for å få mest mulig ut av treningsøkten din bør pulsen ligge rundt 70 – 80% av makspuls i minst 20 minutter.

Dersom du ikke vet hva makspulsen din er, kan du som en enkel tommelfingerregel benytte formelen 220 – din alder.

Dersom du eksempelvis er 30 år, antar man derfor at makspulsen din er omkring 190 slag per minutt.

Makspulsen din er ikke noe du selv får påvirket, da den er genetisk betinget.

Det du derimot får påvirket er hvor raskt pulsen din går ned igjen etter trening, og dette er faktisk også et godt mål på hvor god form du egentlig er i.

Det er dette vi mener når det er snakk om pulsfall etter trening – altså hvor raskt hjerterytmen din går ned igjen etter trening.

Hvor raskt bør pulsen falle etter trening?

Generelt sett er det slik at desto raskere pulsen faller etter trening, desto bedre form er man i.

Dersom pulsen din derimot bruker veldig lang tid på å synke igjen etter trening, kan det være en indikator på at noe ikke er helt som det skal – eller at formen din rett og slett er for dårlig.

Når vi snakker om pulsfall etter trening, så mener vi ikke de timene det tar før hvilepulsen går helt tilbake til det normale.

Det er helt vanlig at hvilepulsen er forhøyet flere timer etter trening, og det vi snakker om i dette tilfellet er hvor mye hjerterytmen din reduseres det første minuttet etter hard trening.

Testen for å finne ut av hvor raskt pulsen din faller det første minuttet er enkel.

Gjennomfør en hard og intensiv treningsøkt, hvor pulsnivået ditt ligger omkring 70 – 90% av makspuls mot slutten av økten.

Mål deretter pulsen din med en gang du er ferdig med økten, og mål deretter pulsen på nytt etter nøyaktig 60 sekunder.

Differansen mellom disse 2 målingene forteller deg hvor høyt pulsfall du har hatt, og som nevnt bør pulsfallet ikke være for lavt.

Hvor mye falt din puls?

  • Mindre enn 12 slag: Unormalt lavt.
  • 12 – 20 slag: Utrent til middels trent. Du bør fokusere på å trene mer.
  • 20 – 30 slag: Du er i god fysisk form.
  • 30 – 40 slag: Du er meget godt trent.
  • 40+ slag: Du er på nivå med toppidrettsutøverne.