Det at man bør bevege seg på daglig basis for å holde seg i form er noe de fleste av oss er klar over.

Kanskje har du også hørt at du bør gå minst 10 000 skritt hver eneste dag for å holde formen – men er det egentlig noe i dette?

Og hvor kommer egentlig dette tallet fra?

Interessant nok så har en forsker fra Harvard University i USA forsket på nettopp dette temaet – nemlig hvorfor det har blitt en slags standard at man bør gå minst 10 000 skritt om dagen.

Konklusjonen ble, overraskende nok, at dette tallet kommer fra et japansk produkt som ble solgt på 1960-tallet.
Dette produktet, en skritteller, hadde navnet «10 000-skritts-meter» – og vipps så var befolkningen overbevist om at man bør gå minst 10 000 skritt hver dag.

Dersom man tar en titt på forskningen som er utført på temaet, så er det allikevel lite som tilsier at man trenger riktig så mye.

For de av oss som har en stillesittende jobb vil det også i praksis vise seg at det er ekstremt vanskelig å få inn hele 10 000 skritt hver eneste dag.

Så – hvor mange skritt bør man gå hver dag?

4400 skritt om dagen?

En nyere studie fra det medisinske tidsskriftet JAMA, hvor over 16 000 kvinner deltok, konkluderer med at man ikke trenger 10 000 skritt hver dag for å holde formen.

Gjennomsnittsalderen til deltakerne i studien var 72 år, og konklusjonen ble at de som gikk omkring 4500 skritt per dag hadde betydelige høyere levealder enn de mindre aktive deltakerne.

Levealderen fortsatte å stige i takt med antall skritt, men ikke lenger enn til 7 500 skritt per dag. Etter dette så man ingen forandring i forventet levealder.

Det interessante man bør ta med seg her er at man kan gå betydelig færre skritt enn 10 000 per dag, og allikevel nyte godt av en lang rekke helsefordeler!

8000 skritt om dagen?

En annen gruppe amerikanske forskere ønsket også å undersøke hvor mange skritt man bør gå hver dag, og analyserte derfor data fra mer enn 5000 menn og kvinner over 40 år.

I løpet av en 3-års periode målte deltakerne antall skritt de gikk hver eneste dag, før forskerne mot slutten av studien så på hvilke av deltakere som var døde siden studien ble startet.

Konklusjonen ble at de som gikk omkring 8000 skritt per dag hadde betydelige lavere dødsrisiko enn de som gikk 4000 eller færre.

Interessant nok viste det seg at intensiteten hadde liten eller ingen betydning!

Konklusjonen

Som du forstår så eksisterer det ikke et tydelig fasitsvar for nøyaktig hvor mange steg du bør gå hver dag.

Forskningen har allikevel vist oss èn svært viktig ting – nemlig at du ikke behøver å bevege deg ekstremt mye for å oppnå en viss effekt.

Den ene studien antyder at du bør gå omkring 7 500 skritt om dagen for å oppnå de største helsefordelene, mens den andre studien antyder at de største helsefordelene oppnås ved rundt 8 000 skritt per dag.

Gladnyheten er allikevel at man vil nyte godt av helsegevinstene med så lite som 4 400 skritt per dag – og dette er overkommelig, selv for de av oss som har en stillesittende arbeidshverdag!