Mange gjemmer seg bak at de synes kondisjonstrening er kjedelig – når det i realiteten nok er at denne treningsformen både er slitsom og krevende.

Uavhengig av hva som skulle være grunnen til at du ignorerer kondisjonstreningen, så er grunnen i de aller fleste tilfeller ikke god nok.

Vi har derfor funnet en helt enkel test som angir om du muligens bør bruke noe mer tid på kondisjonstrening – og etter vår mening bør alle som trener styrke klare denne fysiske testen!

Testen

Testen er ikke komplisert, og det eneste du trenger er joggesko og en tredemølle.

Du kan naturligvis også gjennomføre testen uten en tredemølle, men det krever til gjengjeld at du har en formening om hvor raskt du faktisk løper.

Så, hvordan skal så testen gjennomføres?

Testen innebærer at du skal stille inn hastigheten på tredemøllen til 10 km/t, og du skal løpe totalt 2 kilometer i denne hastigheten.

Etter å ha gjennomført testen kan du sammenligne deg selv med resultatene vi har listet ut under.

Obs: Dette er naturligvis ikke en medisinsk test, og gir kun en pekepinn på hvor god form du er i.

1. Jeg klarte ikke å gjennomføre!

Dersom du rett og slett ikke klarte å gjennomføre testen, tilsier det at du har en hel del å gå på når det kommer til kondisjonstrening.

Du er rett og slett ikke i spesielt «fit» – og nei, det hjelper ikke om du klarer å løfte tunge vekter!

Vårt råd til deg er derfor at du begynner å fokusere mer på kondisjonstrening i tiden fremover, enten ved å løpe, svømme, ro eller lignende.

2. Jeg gjennomførte, men det var tungt!

Dersom du klarte å gjennomføre, men kjente at du var like ved bristepunktet, har vi både gode og dårlige nyheter til deg.

Den gode nyheten er at du klarte å gjennomføre, og formen er derfor ikke helt forferdelig.

Den dårlige nyheten er at du fortsatt har en hel del å jobbe med!

3. Jeg gjennomførte, det var enkelt!

Kan det bli bedre?

Dersom du gjennomførte uten de helt store anstrengelsene, er sjansen stor for at du i det minste er i relativt god form.

Om du derimot gjennomførte helt uten problemer er du høyst sannsynlig i bedre form enn de aller fleste – fortsett slik!