De fleste av oss er gode til å holde styr på hvor mye vi klarer å løfte i de store øvelsene, slik som benkpress og knebøy.

Èn egenskap ved sin egen fysikk de aller fleste derimot ikke gir noe særlig oppmerksomhet er balansen.

Det er faktisk ganske enkelt, dersom du tenker på det.
En test av balansen din vil si noe om hvor god du er til å kontrollere din egen kroppsvekt – kontra ulike maksløft, som enkelt og greit bare sier noe om hvor mye vekt du klarer å flytte med kroppen.

Vi påstår selvfølgelig ikke at det ikke er imponerende å ta 120+ kilo i knebøy, men hva hjelper egentlig det i dagliglivet dersom du ikke klarer å holde balansen i mer enn et par sekunder?

Foruten å si noe om hvor god du er til å kontrollere din egen kroppsvekt, er det også mange forskere som har sett en tydelig sammenheng mellom balanse og biologisk alder.

Testen for biologisk alder er en litt annen variant enn den vi presenterer i artikkelen her, men dersom du er interessert kan du finne balansetesten for biologisk alder her.

Balansetesten

I korte trekk går testen ut på at du skal utføre utfall – svært langsomt.

Siden dette er en test som sier noe om hvor god du er til å kontrollere din egen kroppsvekt, skal testen naturligvis utføres uten ekstra belastning.

Testen er ikke veldig vanskelig, og alle med gjennomsnittlig god balanse bør klare å gjennomføre uten å miste balansen underveis.

Øvelsen utføres slik:

  1. Still deg rett opp og ned, slik som du ellers ville gjort før du begynner med utfall.
  2. Pass på at du er rett i knærne før du begynner øvelsen.
  3. Sett deretter det ene benet foran deg, og senk deg langsomt nedover til bunnposisjon. Du skal bruke omkring 30 sekunder på bevegelsen.
  4. Hev deg deretter langsomt opp igjen til utgangsposisjonen. Også her skal du bruke omkring 30 sekunder.
  5. Gjenta øvelsen på det andre benet.

Merk at dette ikke bare er en enkel og rask måte for å finne ut av hvordan det står til med balansen, da øvelsen også er meget godt egnet for å øke fleksibiliteten i hofteleddet.

Lykke til!