Klarer du disse 4 styrketestene?

Manualer for styrketrening

Er du egentlig så sterk som du tror? Ta disse 4 testene for å finne ut om styrken din er der den burde være!

1. Goblet Squats

GetFitness Medlemskap

Meld deg inn og motta tilgang til gratis treningsprogrammer, rabattkoder og mye mer!

Goblet squats er en solid øvelse for å bygge muskulatur i underkroppen, det er det liten tvil om.

Øvelsen passer perfekt for deg som vil stramme opp lårene, og måten du holder manualen eller kettlebellen foran deg på gjør også at kjernen aktiveres i stor grad.

Mange velger å benytte seg av goblet squats før de går over til tradisjonelle knebøy, noe som etter vår mening er en svært god idè.

Denne testen innebærer at du skal ta 25 repetisjoner med 50% av din egen kroppsvekt.

  1. Finn en kettlebell eller en manual som veier halvparten så mye som deg.
  2. Utfør 25 repetisjoner, uten pause.

Dersom du eksempelvis veier 80 kilo, bør du altså klare 25 repetisjoner med totalt 40 kilo.

Vi presiserer igjen at repetisjonene skal utføres uten pause, og du skal hele tiden opprettholde god teknikk.

2. Pull-ups

Pull-ups er en svært god øvelse for å bygge en kraftig og solid rygg.

Samtidig så er øvelsen meget krevende, og det er nok nettopp derfor man ser at mange av oss utfører nedtrekk eller lignende til fordel for pull-ups.

Ved å utelukke pull-ups fra treningsprogrammet ditt gjør du for øvrig deg selv en aldri så liten bjørnetjeneste, og vårt råd er derfor enkelt – begynn med pull-ups!

Denne testen innebærer at du skal gjennomføre 8 pull-ups med god teknikk, helt uten pause.

Før du går i gang med testen råder vi deg til å legge egoet til side.

Pull-ups er en meget god baseøvelse når den utføres riktig, men dessverre er det så altfor lett å jukse.

Dersom du må bruke moment for å løfte kroppen opp, har du rett og slett utført for mange repetisjoner.

Testen tar altså utgangspunkt i at du utfører 8 pull-ups med riktig teknikk, noe som er et godt mål på hvor sterk du er i forhold til din egen kroppsvekt.

3. Farmers Walk

Mange er opptatt av å opprettholde en sterk og stabil kjerne, og få øvelser er bedre for nettopp dette enn Farmers Walk.

Dersom du ikke allerede har inkludert Farmers Walk i treningsprogrammet ditt, anbefaler vi på det sterkeste at du prøver øvelsen.

Denne testen innebærer at du skal bære 1,5 ganger din egen kroppsvekt i totalt 30 sekunder.

Dersom du eksempelvis veier 80 kilo, skal du altså bære totalt 120 kilo i 30 sekunder – mens du går fremover.

Øvelsen er perfekt for å aktivere muskulaturen i hele kroppen, og passer godt for deg som vil finne ut av hvordan det står til med den generelle styrken din.

4. Push-ups

Klarer du 10 perfekte push-ups?

Dersom du ikke er der helt enda, er det naturligvis ingen skam.

Bare fortsett å jobbe hardt, og du vil raskt se at resultatene kommer!

GetFitness

GetFitness er en nettside hvor det publiseres nyttig informasjon om trening, kosthold og kosttilskudd. Vi ønsker å bidra med kunnskap og informasjon, slik at du kan gjøre de beste valgene for deg selv og din egen helse. Artiklene som publiseres på vårt nettsted er ment for å være informative, og flere av artiklene er publisert av frivillige som ønsker å dele sin kunnskap om trening og kosthold. Kontakt oss gjerne dersom du ønsker å publisere en artikkel hos oss!