3 måter å holde seg motivert på trening

I ny og ne er vi nok alle fristet til å ta snarveier på trening – kanskje tenker vi at det siste settet ikke er så veldig viktig, at vi kan hoppe over cardio akkurat idag, eller at den siste beinøvelsen er unødvendig.
Listen over unnskyldninger er ofte lang. Og ja, det er nettopp det det er – unnskyldninger.

Denne artikkelen gir deg 3 tips for hvordan du kan holde deg motivert på trening – altså i løpet av treningsøkten!

Gjør trening til en vennskapelig konkurranse

Motivasjon før trening er ekstremt viktigSelv om du ikke har et veldig sterkt naturlig konkurranseinstinkt, kan det allikevel være en god ide å pushe seg sett i forhold til noen andre sine resultater.
Misforstå oss rett, du skal ikke sammenligne deg selv, da det i realiteten kun er dine egne resultater og din egen fremgang som har noe å si.

Når det er sagt, så vil innføringen av et lite konkurranseinstinkt på trening føre til at du kan pushe deg enda litt lengre.
Du trenger ikke gjøre mye ut av det – det kan være så enkelt som å prøve å løpe litt raskere enn personen på mølla ved siden av deg, eller at du prøver å ta et par reps mer enn treningspartneren din!

Veddemål

Å innføre et veddemål, enten med deg selv eller andre, kan gjøre at du føler en mental forpliktelse.
Lag et veddemål med deg selv, med noen du kjenner eller med noen på et treningsforum på internett.

Veddemålet kan være hva som helst – antall økter du skal utføre denne uken, en ny max rep du skal klare i løpet av 6 måneder, eller at du rett og slett ikke skal droppe en trening over en gitt tidsperiode.
Selvfølgelig bør det vente en belønning dersom du klarer det – hva med en sunn proteinbar? 😉

Vurder en personlig trener

De fleste ser for seg at å ha en personlig trener kun er for de virkelig profesjonelle – de som skal hevde seg i styrkeløft- eller fitnesskonkurranser.
Dette kunne ikke vært lengre fra sannheten!
Det har vist seg, gang på gang, at å benytte seg av en personlig trener gjør at man tar ut det lille ekstra på trening – eller at man nå faktisk klarer å følge treningsplanen. Mental binding og motivasjon er stikkordene her!

Det har også blitt mer og mer av online PT-tjenester. Disse tjenestene kan være like bra som en tradisjonell PT som er på treningssenteret. Mange online PT-tjenester bidrar med tilpassede trenings- og kostholdsplaner, og det har faktisk aldri vært enklere å oppnå de målene man ønsker – det krever bare at du følger planen!

Dersom du er interessert i en online PT-tjeneste kan du sjekke ut Expo Fitness. Her får du god kvalitet, god oppfølging og lave priser!