Kondisjonstrening har et rykte på seg for å være en nokså kjedelig treningsform.

Om du snakker med noen som trener både styrke og kardio, er sjansen stor for at det er kardio de liker minst.

Men trenger egentlig kardio være så fryktelig kjedelig?

Eller er det kanskje du som ikke har god nok fantasi, og gjør det samme hver eneste treningsøkt?

Vi tør å påstå at kardio faktisk kan være ganske morsomt, bare man planlegger litt – og legger til rette for at økten blir noe mer enn bare å løpe rett frem i 30 – 60 minutter.

For å rette opp i illusjonen om at kardio er kjedelig gir vi deg nå 5 tips for hvordan du kan gjøre kondisjonstreningen mer underholdende!

1. Hør på den rette musikken

Flere studier har vist at musikken du hører på mens du trener har en direkte innvirkning på hvor godt du klarer å prestere.

Det finnes naturligvis ingen fasit på hva slags musikk du bør høre på, men i de aller fleste tilfeller bør musikken ha litt trykk.
Dette vil føre til at du rett og slett føler deg mer motivert i løpet av treningsøkten.

Ikke bare vil musikken bidra til at du blir mer motivert – den kan også fungere som en distraksjon.

Ved å høre på musikk du liker vil du skifte noe av fokuset vekk fra selve treningsøkten, og du vil rett og slett nyte løpeturen mer!

2. Variasjon

De fleste av oss velger èn form for kondisjonstrening, og holder oss til den.

Dersom du begynner å bli lei av kondisjonstreningen, er det en svært enkel og god løsning at du varierer hvordan du trener.

Flere kan nok kjenne seg igjen i at kardioøkten alltid gjennomføres på en tredemølle.

Men hvorfor må det være slik?

Neste gang du kjenner at motivasjonen ikke er helt der den burde være, anbefaler vi at du heller mikser opp treningen litt – og eksempelvis beveger deg bort til romaskinen.

3. Intervalltrening

Intervalltrening er ikke veldig ulikt tradisjonelle joggeturer, men det kan allikevel være langt mer motiverende med en høyintensiv intervalløkt, sammenlignet med en monoton og kjedelig joggetur langs fortauet.

Det finnes et hav av ulike intervalløkter som har svært god effekt, slik som blant annet gerilja kardio og 4×4 intervaller!

4. Finn en treningspartner

Viktigheten av å ha en treningspartner bør ikke undervurderes!

Å trene sammen med en annen person vil kunne gi mye mer energi på trening, og ikke minst; motivasjon for å reise på trening!

Tanken bak å ha en treningspartner for å «tvinge seg selv» på trening, er at man vil få en «mental binding» til at man skal møte opp på trening, siden treningspartneren har en forventing til at dere skal møtes og trene sammen.

Dersom du derimot trener alene, er det ingen som tenker over om du kommer på trening eller ei, som gjør det mye enklere å sluntre unna!

I tillegg til at en treningspartner vil bidra til at du kommer deg over dørstokkmila, er det en god bonus at det både er sosialt, og at dere kan pushe hverandre.

5. Finn riktig tempo

Svært mange av de som begynner med kondisjonstrening går alt for hardt ut.

Årsaken er som regel at man vil ha de beste resultatene, samtidig som man skal forbrenne så mye kalorier som overhodet mulig.

Dersom du faktisk klarer å holde tempoet oppe uten å miste motivasjonen, er det naturligvis ingenting i veien for at du velger denne strategien.

Sjansen er allikevel stor for at du ikke klarer å holde på motivasjonen, og resultatet blir et par svært intensive treningsøkter – før du «gir opp», og faller tilbake til gamle vaner.

Anbefalningen fra oss er derfor enkel.

Begynn rolig, og øk belastningen gradvis etterhvert som du blir bedre trent.

Dette vil gjøre det enklere for deg å følge treningsprogrammet, og progresjonen du bevitner underveis vil gjøre at treningen oppleves som mer underholdende!

Lykke til med treningen!