Dersom du har klikket deg inn på denne artikkelen, vet du mest sannsynlig allerede hva crossfit er.

Crossfit er, kort forklart, en treningsform hvor det er fokus på funksjonelle øvelser som skal utføres med høy intensitet.

Et annet svært viktig prinsipp innenfor crossfit er variasjon, og man ser at èn treningsøkt sjeldent er helt lik en annen.

Crossfit er et relativt nytt treningsfenomen sammenlignet med tradisjonell vektløfting, og gjennom de siste årene har treningsmetoden blitt svært populær.

Dersom du har lest noen artikler på nett, eller kanskje hørt noen snakke om crossfit, viser det seg forøvrig raskt at det brukes et hav av ulike forkortelser og uttrykk.

I denne artikkelen går vi gjennom de viktigste forkortelsene og uttrykkene, og forklarer hva de faktisk betyr.

Merk at flere av uttrykkene ikke er unike for crossfit, og at det derfor generelt vil bli enklere for deg å forstå «treningsprat» ved å sette deg inn i denne listen!

Crossfit-forkortelser – dette betyr de!

WOD

WOD er en av de mest sentrale begrepene innenfor crossfit, og står enkelt og greit for Workout Of the Day.

Når man snakker om WOD er det altså snakk om dagens treningsøkt.

EMOM

EMOM står for Every Minute On the Minute.

Dette begrepet er nok ikke like selvsagt som WOD, og det er derfor greit med en liten forklaring av hva EMOM egentlig innebærer.

EMOM går i all hovedsak ut på at du skal utføre ett sett av en gitt øvelse ved starten av hvert minutt.

Når du så er ferdig med settet ditt, hviler du frem til starten av neste minutt – før du igjen utfører et nytt sett.

AMRAP

As Many Reps As Possible.

Her er det altså snakk om at du skal utføre så mange repetisjoner du klarer – med god teknikk, vel og merke!

Rounds for Time

Oversatt til norsk kan man vel egentlig si at det her er snakk om sirkeltrening.

Rounds for Time innebærer at man skal utføre et visst antall øvelser i løpet av kortest mulig tid.

CFT

CrossFit Total.

Dette er altså en test, som er bestående av øvelsene knebøy, press og markløft.

GPP

General Physical Preparedness – altså de generelle fysiske forutsetningene en utøver har.

SPP

Specific Physical Preparedness – ferdighetstrening.

ATG

Ass To Grass.

Dette uttrykket er ikke unikt for crossfit, og innebærer enkelt og greit at du tar knebøy så dypt du klarer.

CFWU

CrossFit Warm Up – oppvarming.

YBF

YBF er i utgangspunktet ikke et begrep som omhandler trening, men svært mange i crossfit-miljøet benytter seg av begrepet.

YBF står for You’ll Be Fine.

RM

Nok et begrep som ikke er unikt for crossfit.

RM står for Rep Maximum, og man ser ofte forkortelsen 1RM – som altså er en betegnelse for at du klarer å løfte den angitte belastningen èn gang.

PR

Personal Record.

DL

Deadlift – altså markløft.

SQ

Squat – knebøy.

BP

Bench press – benkpress.

KB

Kettlebell

FS

Front Squat.

SDHL

Sumo deadlift high pull.

CLN

Clean.

T2B

Toes to bar.

C&J

Clean & jerk.