Det er ikke alltid så enkelt å finne motivasjonen til å trene, og mange kan nok kjenne seg igjen i at det er enda vanskeligere når den treningen innebærer å jogge.

Men, mange er nok av den oppfatningen av at dette ikke er noe som gjelder for alle.

Vel – hemmeligheten til de som faktisk jogger ofte er nok ikke at de alltid har motivasjonen på topp.

Forskjellen er nok derimot at enkelte bare gjør det, til tross for at motivasjonen ikke er på topp.

Som Nike så fint sier det; just do it!

Men, til tross for at det mest sannsynlig blir få joggeturer dersom du sitter og venter på at motivasjonen plutselig skal dukke opp, er det allikevel enkelte grep du kan gjøre for å løfte motivasjonen.

1. Ha et treningsprogram

De aller fleste er enige om at det lønner seg å ha et treningsprogram dersom man skal løfte vekter.

Når det kommer til jogging virker det som denne kunnskapen flyr rett ut av vinduet.
Resultatet blir typisk at man jogger den samme ruten gang etter gang, i samme tempo.

Er det rart motivasjonen ikke er på topp?

Slik som for all annen trening, er det i din beste interesse å ha et eget treningsprogram.

Med et treningsprogram kan du enkelt sette opp ulike dager du skal jogge på, som i seg selv vil øke sannsynligheten for at du faktisk gjennomfører treningsøkten.

Over tid kan du også «øke belastningen» i form av høyere intensitet eller lengre joggeturer, og du vil enkelt kunne se tilbake og innse at treningen faktisk har gitt resultater!

2. Skaff deg nytt treningsutstyr

Vi påstår naturligvis ikke at du skal gå til innkjøp av kostbart treningsutstyr hver eneste gang du kjenner på at motivasjonen er litt lav.

Vi vet ikke med deg, men for vår del ville dette utvilsomt blitt en svært dyr affære.

Men, det finnes en mellomting – og i mange tilfeller vil det gi motivasjonen et ekstra løft dersom du går til innkjøp av nytt treningsutstyr.

Kanskje har du sett på en ny tights som du bare ikke har tatt deg råd til enda?

Eller kanskje du har sett noen nye løpesko som du virkelig føler passer løpestilen din?

Gitt at du har råd til det anbefaler vi enkelt og greit at du går for det, da det vil gi deg en følelse av at det er noe nytt ved treningen!

3. Sett deg mål

Uavhengig av hvor lenge du har trent, vil det alltid være en god idè å sette personlige mål med treningen.

Dersom du i dag ikke har noen spesielle mål, anbefaler vi at du setter deg ned og tenker litt over hva du ønsker å oppnå med treningen.

Kanskje ønsker du å gå ned 5 kg? Eller kanskje har du en drøm om å løpe 5 kilometer på under 30 minutter?

Uansett hva målet ditt skulle være, er det viktig at det er både målbart og realistisk.

At målet er målbart vil i dette tilfelle si at du kan knytte et tall til det.

Et mål mange typisk setter seg er å «komme i form». Generelt sett er dette et svært dårlig mål, for når har du oppnådd målet? Hva er å være i form?

Dersom du klarer å sette deg gode og oppnåelige mål vil du utvilsomt merke dette på motivasjonen, og når du oppnår målene kan du forvente deg en god dose mestringsfølelse!

4. Finn ny treningsmusikk

Flere studier har faktisk vist til at musikken man hører på mens man trener kan ha en direkte påvirkning på prestasjonen.

Dersom du tenker over dine personlige erfaringer, kan det nok også godt være at du kjenner deg igjen i dette.

Det er rett og slett litt enklere å yte maksimalt dersom man hører på musikk med litt trykk i – kontra å prøve og skvise ut det siste intervallsettet mens man hører på Dagsnytt på P1.

5. Finn nye områder

Hvem har sagt at du trenger å løpe den samme ruten hver eneste gang?

Det høres kanskje banalt ut, men det er svært enkelt å gå i denne fellen uten at man tenker over det selv engang.

Dersom man tenker litt på det, gir det også mening.

Ved å jogge den samme ruten hver eneste gang tar du fra deg selv muligheten til å få nye inntrykk og opplevelser i løpet av treningsøkten.

Neste gang du skal ut å jogge anbefaler vi derfor at du prøver å finne et sted hvor du ikke har jogget tidligere.

Kanskje klarer du også å se på joggeturen som en liten oppdagelsesferd, istedenfor en slitsom treningsøkt hvor du skal tvinge deg selv gjennom x antall kilometer?