Mange som prøver å spise sunnere, og følge en oppsatt diett, benytter seg av «måltidsprepping» for å få mer kontroll over dietten.

Desto enklere måltidene og oppskriftene er, dess enklere er det å holde seg til den planlagte dietten, og ikke skeie ut med usunne alternativer.

Men, som vi alle vet – å spise den samme tørre kyllingen dag inn og dag ut kan raskt bli kjedelig, og det kan raskt føre til at du skeier ut – eller enda verre, at du ikke følger dietten i det hele tatt.

Så hva er det som kan bidra til at maten blir mer smakfull, uten å legge til et hav av ekstra kalorier?

Krydder, selvfølgelig!

Krydder for en mer smaksrik diett.

Å benytte seg av krydder er en enkel måte for å gjøre maten mer smakfull, uten at man tilfører ekstra unødvendige kalorier.

De aller fleste kryddertypene vil ikke føre til at du inntar mer fett og protein, og fører kun til ett gram eller to ekstra med karbohydrater.

Eksempelvis har man hvitløkspulver, som inneholder 2 gram karbohydrater per teskje – og med mindre du er på en helt  unødvendig ekstrem lavkarbodiett, eller bøtter nedpå et helt glass med hvitløkspulver, burde nok dette gå fint 😉

Man bør forøvrig naturligvis se opp for store mengder salt, som kan ha en lang rekke negative effekter på den generelle helsen din.

Krydder kan benyttes til så godt som alle måltider, men er typisk spesielt godt egnet til proteinkildersom for eksempel biff eller kylling.

De aller fleste krydder smaker godt på egenhånd, men dersom du ønsker å heve smaksløkene til et nytt nivå, anbefaler vi at du prøver deg frem med å kombinere ulike krydder.
Med et par enkle steg kan du få den tørre og kjedelige kyllingen til å smake himmelsk!

Mengden krydder man benytter vil naturligvis avhenge av hva slags matrett du lager, og ikke minst – det vil avhenge av hva du selv liker.

Som en generell tommelfingerregel bør man benytte mindre av sterke krydder som hvitløk og chili, til fordel for mildere krydder-  som eksempelvis ulike urter og oregano.
Et godt utgangspunkt er å starte med 1/3 sterke krydder, og 2/3 milde krydder.

Til inspirasjon har vi satt sammen 4 tips for en god smaksopplevelse ved hjelp av ulike krydder.

For å få en meksikansk vri på måltidet, anbefaler vi at du blander spisskummen, hvitløkspulver, chipotle og frisk koriander. Gode krydder til maten
Denne kombinasjonen fungerer utmerket godt på kjøtt, men vil også kunne blandes inn eller drysses over andre matvarer, som egg eller ris.

Om du er mer glad i det italienske kjøkkenet, bør du prøve en kombinasjon av hvitløkspulver, løkpulver, basilikum og oregano.
Denne kryddermiksen kan krydres direkte på kjøttet før du steker det, eller eventuelt drysses over en omelett.
Personlig erfaring tilsier også at denne miksen passer perfekt i pasta-saus!

For at diettmaten skal få en thai curry-smak, bør du forsøke å kombinere basilikum, currypulver, ingefær og spisskummen.
En slik thai-miks passer perfekt som krydder på ris, og ulike kjøttvarer.

Og sist, men ikke minst; barbecue!
For å oppnå en god barbecue-smak på måltid, uten å måtte bruke standard barbecue-saus, anbefaler vi at du prøver en krydderkombinasjon bestående av røkt paprika, spisskummen, sort pepper, hvitløkspulver og løkpulver.
Denne kombinasjonen passer perfekt til rødt kjøtt, og vil gjøre måltidet langt mer spennende!

Lykke til med dietten!