5 feil som hindrer deg på veien mot definerte magemuskler

Magemuskler

For mange er den etterlengtede six-packen svært vanskelig å oppnå.

Ikke bare er et definert sett med magemuskler visuelt pent å se på – det vitner også om en sterk kjernemuskulatur, som på sikt vil kunne bidra til å motvirke typiske belastningsskader som så mange lider av.

Vi gir deg nå 5 av de mest vanlige feilene som gjør det vanskelig å få definerte magemuskler!

1. Du prøver å trene inn igjen et dårlig kosthold

Du har antageligvis hørt ordtaket før – «abs are made in the kitchen».

Det har svært lite å si hvor mange sit-ups du tar i løpet av uken hvis kostholdet ikke er på plass.

Inntar du for mange kalorier, eller ikke har et tilstrekkelig inntak av de ulike næringsstoffene, vil rett og slett ikke resultatene komme.

Optimalt sett burde kostholdet primært være bestående av uprosseserte matvarer, med et solid innhold av både proteiner, komplekse karbohydrater og sunt fett.

Dette er for øvrig ikke unikt for magemusklene, og om du ønsker deg gode resultater på generell basis må du rett og slett vie en viss oppmerksomhet til kostholdet ditt.

De fleste er nok klar over dette, men ofte er det likevel lite som skal til før man spiser litt ekstra av den usunne maten, nettopp fordi man har så god samvittighet etter en skikkelig treningsøkt.

2. Overtrening

Overtrening

Mer er ikke alltid bedre, og ordtaket less is more er også gjeldende for styrketrening – hvertfall til en viss grad.

Å gjennomføre utallige repetisjoner med sit-ups og andre øvelser vil ikke nødvendigvis resultere i at magemusklene blir mer definerte, og som oftest ender man bare opp med utslitte muskler med økt risiko for skader.

Når du skal trene magen gjelder det å huske at dette er en muskelgruppe, akkurat slik som alle andre muskelgrupper.

Du ville sannsynligvis ikke tenkt at det var en god idè å kjøre 200 biceps-curls hver morgen og kveld, og i realiteten er det ikke noe særlig mer fornuftig å gjøre dette for magemusklene heller.

Akkurat som med alle andre muskelgrupper, er det altså kvaliteten på repetisjonene som er viktig – ikke kvantiteten.

3. For lite trening

På den andre siden av skalaen har man de som knapt trener magemusklene, og forventer knallgode resultater likevel.

For svært mange innebærer magetreningen enkelt og greit at man utfører 2-3 sett med sit-ups på slutten av treningsøkten.

Til tross for at det er en viss sannhet i at kjernemuskulaturen aktiveres via en lang rekke øvelser (slik som eksempelvis knebøy og markløft), betyr ikke det at du aldri bør trene magemusklene direkte.

Treningsprogrammet ditt for magemuskulaturen bør være like strukturert som for de andre muskelgruppene, og nøkkelen er progresjon over tid – altså at du øker belastningen som benyttes over tid.

4. Mangel på variasjon

Vi sier naturligvis ikke at du skal skifte ut øvelsene du utfører hver uke.

Men, over tid bør man så absolutt variere hvilke øvelser man benytter seg av – eller eventuelt hvor mange repetisjoner og sett man gjennomfører.

Dette er godt både for motivasjonen og resultatene, og du har kanskje kjent tidligere at du blir mye mer støl etter å ha testet ut en ny øvelse?

De fleste av oss opplever det, og årsaken er enkelt og greit at muskulaturen trenes på en litt annen måte enn tidligere!

5. Dårlig teknikk

Siste punkt på lista, men så absolitt ikke det minst viktige.

Riktig teknikk er helt kritisk for at du skal oppnå de resultatene du ønsker deg, og det er lite som stikker mer kjepper i hjulene enn dårlig teknikk.

Typiske årsaker til dårlig teknikk er i første omgang at man rett og slett ikke har lært øvelsen riktig, og man ser også ofte at det brukes for høy belastning i en lang rekke øvelser.

Dersom du ofte kjenner at det er tungt å utføre øvelsen, men samtidig så kjenner du det ikke så veldig godt i de muskelgruppene som faktisk skal trenes, er det et typisk tegn på at du trener for tungt.

Du bør også hele tiden fokusere på å ha mental kontakt med musklene, slik at muskelfibrene aktiveres i større grad.

Lykke til med treningen!

Kilder

  1. StrongFitnessMag.com

GetFitness

GetFitness er en nettside hvor det publiseres nyttig informasjon om trening, kosthold og kosttilskudd. Vi ønsker å bidra med kunnskap og informasjon, slik at du kan gjøre de beste valgene for deg selv og din egen helse. Artiklene som publiseres på vårt nettsted er ment for å være informative, og flere av artiklene er publisert av frivillige som ønsker å dele sin kunnskap om trening og kosthold. Kontakt oss gjerne dersom du ønsker å publisere en artikkel hos oss!