Stir the pot: En solid øvelse for kjernen

Stir the pot på treningsball

Å trene kjernemuskulaturen er ikke alltid like moro. Ofte ender man opp med de kjedelige klassikerne, slik som planken, sit-ups og benhev.

Annonsørinnhold

Black Friday Hellofresh

Eksklusivt Black Week-tilbud hos HelloFresh!

Nye kunder kan nå spare inntil 1259 kroner på de 4 første matkassene. Tilbudet gjelder kun i en begrenset tidsperiode!

Bestill her

Men, det finnes naturligvis andre øvelser gir minst like gode resultater. I denne artikkelen ser vi på hvordan man trener stir the pot!

Stir the pot: Dette er teknikken

Det trengs lite utstyr for å ta denne øvelsen. Du trenger kun en pilates-ball, og de koster stort sett ikke mer enn et par hundre kroner.

Som nevnt er stir the pot en knallgod øvelse for kjernemuskulaturen.

Mens du tar øvelsen må kjernemuskulaturen jobbe konstant for å unngå svai i ryggen. Mens du beveger overkroppen må støttemuskulaturen også hele tiden arbeide for å opprettholde en stabil kjerne.

Øvelsen utføres slik:

  1. Plasser begge albuene dine på treningsballen. Ha tærne godt plantet i underlaget. Pass på at kjernen holdes rett.
  2. Stram deretter både sete- og magemuskulaturen. Du skal ha godt spenn i overkroppen gjennom hele øvelsen.
  3. Beveg deretter armene dine rundt i en sirkel, rolig og kontrollert. Pass på at resten av overkroppen din holdes i ro. Det er kun albuene dine som skal sirklere frem og tilbake.
  4. Begynn gjerne med små sirkler. Øk radiusen på sirklene etterhvert som du mestrer øvelsen bedre!

Les også: 5 feil som hindrer deg på veien mot definerte magemuskler