Det å trene kjernemuskulaturen er noe mange av oss syns er svært kjedelig.

Når man skal trene kjernen ender det ofte opp med de «kjedelige» klassikerne, slik som planken, sit-ups og benhev.

Men, det finnes naturligvis andre øvelser, som også gir minst like gode resultater som de tradisjonelle øvelsene.

I denne artikkelen ser vi på den solide øvelsen stir the pot!

Stir the pot – teknikk

For å utføre denne øvelsen trenger du minimalt med utstyr.

Det eneste du trenger er en pilates-ball, som fåes kjøpt til kun et par hundre kroner.

Som nevnt er dette en meget god øvelse for kjernemuskulaturen.

Mens du utfører øvelsen må kjernemuskulaturen konstant jobbe for å unngå svai i ryggen, og mens du beveger overkroppen må støttemuskulaturen hele tiden arbeide for å opprettholde en stabil kjerne.

Øvelsen utføres slik:

  1. Plasser begge albuene dine på treningsballen, samtidig som du har tærne godt plantet i underlaget. Pass på at kjernen holdes rett.
  2. Stram deretter både sete- og magemuskulaturen, slik at du sikrer godt spenn gjennom hele øvelsen.
  3. Beveg deretter armene dine rundt i en sirkel, rolig og kontrollert. Pass på at resten av overkroppen din holdes rolig – det er kun albuene dine som skal sirklere frem og tilbake.
  4. Begynn gjerne med små sirkler, og øk radiusen på sirklene etterhvert som du mestrer øvelsen bedre!

Lykke til!