Stir the pot – Solid øvelse for kjernen!

Stir the pot teknikk

Det å trene kjernemuskulaturen er noe mange av oss syns er svært kjedelig.

Når man skal trene kjernen ender det ofte opp med de «kjedelige» klassikerne, slik som planken, sit-ups og benhev.

Men, det finnes naturligvis andre øvelser, som også gir minst like gode resultater som de tradisjonelle øvelsene.

I denne artikkelen ser vi på den solide øvelsen stir the pot!

Stir the pot – teknikk

For å utføre denne øvelsen trenger du minimalt med utstyr.

Det eneste du trenger er en pilates-ball, som fåes kjøpt til kun et par hundre kroner.

Som nevnt er dette en meget god øvelse for kjernemuskulaturen.

Mens du utfører øvelsen må kjernemuskulaturen konstant jobbe for å unngå svai i ryggen, og mens du beveger overkroppen må støttemuskulaturen hele tiden arbeide for å opprettholde en stabil kjerne.

Øvelsen utføres slik:

  1. Plasser begge albuene dine på treningsballen, samtidig som du har tærne godt plantet i underlaget. Pass på at kjernen holdes rett.
  2. Stram deretter både sete- og magemuskulaturen, slik at du sikrer godt spenn gjennom hele øvelsen.
  3. Beveg deretter armene dine rundt i en sirkel, rolig og kontrollert. Pass på at resten av overkroppen din holdes rolig – det er kun albuene dine som skal sirklere frem og tilbake.
  4. Begynn gjerne med små sirkler, og øk radiusen på sirklene etterhvert som du mestrer øvelsen bedre!

Lykke til!

GetFitness

GetFitness er en nettside hvor det publiseres nyttig informasjon om trening, kosthold og kosttilskudd. Vi ønsker å bidra med kunnskap og informasjon, slik at du kan gjøre de beste valgene for deg selv og din egen helse. Artiklene som publiseres på vårt nettsted er ment for å være informative, og flere av artiklene er publisert av frivillige som ønsker å dele sin kunnskap om trening og kosthold. Kontakt oss gjerne dersom du ønsker å publisere en artikkel hos oss!