Å trene grep er veldig viktig for deg som ønsker å få mest mulig ut av treningen din.
Spesielt viktig er det å ha et sterkt grep dersom du skal løfte tungt.

Dersom du har et svakt grep, blir det spesielt merkbart når du utfører såkalte pull-øvelser, altså øvelser hvor du «drar» vekten mot deg.
Typiske pull-øvelser er nedtrekk og markløft – og de fleste som har trent tung nedtrekk og / eller markløft vet at det er kjedelig når grepet gir etter!

Vi gir deg nå 4 tips for hvordan du trener opp et sterkere grep!

#1 – Unngå reimer og hansker

Ved å trene med enten reimer eller hansker, gjør du egentlig deg selv en bjørnetjeneste.

Du har kanskje trent markløft før, og kjent at du har kapasitet til et par repetisjoner til – men hendene gir etter, og du må rett og slett stoppe.

En midlertidig løsning på dette er å benytte seg av reimer – og selv om vi ikke er motstandere av reimer, så vil det hvertfall ikke bidra til et sterkere grep.
Det samme er gjeldende for hansker – det gir gjerne et bedre grep der og da, men på sikt vil det føre til at du får et svakere grep.

Ved å benytte enten hansker eller reimer utsetter du altså bare problemet, og du går glipp av en gyllen mulighet til å trene opp styrke i grepet ditt.

Rådet er derfor enkelt – unngå reimer og hansker!

Ja, det kan være at du må gå ned litt på vektene til å begynne med – spesielt dersom du er vant til å bruke reimer eller hansker til vanlig.
På sikt vil det derimot føre til at du får et langt sterkere grep, og kan prestere enda bedre!

#2 – Hand grips

Hand Grips fra Gymgrossisten trener grepetHand Grips er et enkelt treningsverktøy som bidrar til at du får et sterkere grep.

For å få mest ut av hand grips, bør du vurdere å anskaffe grips som har justerbar motstand, slik at du kan variere, og øke belastningen over tid.

Hand Grips øker styrken både i fingrene og underarmene, og er et nyttig verktøy både for nybegynnere, og deg som har trent en stund.

Justerbare Hand Grips med en motstand på opptil 40 kilo kan kjøpes hos Gymgrossisten.

For å øke styrken i grepene, gjelder samme prinsipp som ellers – du må trene regelmessig, og øke belastningen over tid. Verre er det ikke!

#3 – Farmers walk

Farmers walk er en relativt enkel øvelse å utføre, som bidrar til å gi deg et langt sterkere grep.

Farmers walk er i utgangspunktet en øvelse som svært ofte blir utført av Strongman-utøvere, og i tillegg til å bygge et sterkere grep er det en god fullkroppsøvelse som både bygger muskler og brenner fett.

Utførelsen er enkel.
Finn et par tunge manualer, kettlebells eller vektskiver.
Løft opp begge vektene, en vekt i hver hånd.
Deretter går du rett fremover, med strak overkropp og god holdning.
Pass på at stegene er korte, og at holdningen er OK.

Dersom du har problemer med å se for deg øvelsen – se enkelt og greit for deg en bonde som går og bærer på 2 melkespann, ett i hver hånd (derav Farmers Walk..)

#4 – Underarmscurls

Underarmscurls er en solid øvelse, som både bygger kraftige underarmer og et sterkt grep.

Øvelsen utføres ved at du sitter rett opp og ned på en flat benk, mens du holder i en vektstang, med begge hendene.
La så håndleddene dine hvile på knærne dine, mens du holder i vektstangen.
Deretter hever du håndleddene opp, og langsomt ned igjen.

Se videoen dersom du synes det er enklere å forstå!