Knebøy er en super øvelse for bein og rumpe, det er det ingenting å si på.

Iblant kan det forøvrig lønne seg å variere litt, og Goblet Squat er da et godt alternativ til tradisjonelle knebøy.

Dersom du sliter med teknikken i knebøy, eller generelt har mindre bevegelighet i underkroppen, er også goblet squat en god øvelse som kan bidra til at du innlærer teknikken for vanlige knebøy.

Goblet squat er en øvelse som er mindre komplisert enn vanlig knebøy, samtidig som den tar godt på både lår- og setemuskulatur.

Øvelsen utføres med en kettlebell eller en manual – som du skal holde foran deg gjennom hele øvelsen.

Mer detaljert utføres øvelsen slik;

  1. Still deg rett opp og ned, og ha omkring en skuldrebreddes avstand mellom beina.
  2. Pek både tærne og knærne litt utover, vekk fra kroppen.
  3. Ta tak i en manual eller en kettlebell, og hold den foran brystet med armene tett inntil kroppen.
  4. Senk deg deretter nedover. Fokuser hele tiden på å opprettholde en stabil kjerne.
  5. Press deg deretter opp igjen, og pass på at tyngepunktet legges på hælene, ikke på tærne.

Fordeler med Goblet Squat

Så snart du har fått inn teknikken for goblet squat, er det flere fordeler du vil kunne nyte godt av.

  • Strammere rumpe: Når du trener goblet squat kan du gå dypere enn ved vanlig knebøy, og du vil derfor aktivere setemusklene mer.
  • Sterkere kjerne: Siden du holder vekten foran deg gjennom hele løftet så vil du måtte bruke mer energi på å opprettholde en stabil kjerne.
  • Forbedret mobilitet: Som vi nevnte så kan du gå lavere med goblet squat enn du kan ved vanlige knebøy. Dette vil på sikt føre til at du får mer fleksibilitet i underkroppen.
  • Færre skader: Generelt sett er goblet squat en mindre skadeutsatt øvelse enn mange andre baseøvelser.

Lykke til med treningen!