Slik beregner du ditt eget kaloriforbruk!

Beregnet kaloriforbruk

Vet du hvor mange kalorier du egentlig forbrenner i løpet av en treningsøkt?

I utgangspunktet er oppskriften for å gå ned i vekt svært enkel. Du må spise mindre, eller bevege deg mer.

For å kvitte deg med overflødige kilo er du nødt til å forbrenne mer kalorier enn du spiser, noe som i praksis omtales som et kaloriunderskudd.

For at du skal være sikker på at du faktisk er i et kaloriunderskudd, er det en stor fordel at du har en viss formening om hvor mange kalorier du spiser. Det finnes mange gode apper som kan hjelpe deg med å logge matinntaket, slik som eksempelvis MyFitnessPal og LifeSum.

Nesten like viktig er det å ha en viss oversikt over hvor mange kalorier du faktisk forbrenner, og samtidig vite hvilke aktiviteter som forbrenner mest kalorier.

MET og RMR

For å ha alt på det rene. Det er nærmest umulig å beregne kaloriforbruket med 100% nøyaktighet, da forbruket avhenger av en lang rekke faktorer. Dette tilsier for øvrig ikke at man ikke kan regne seg fram til en omtrentlig verdi, og det er her MET kommer inn i bildet.

MET står egentlig for «metabolic equivalents». Kort forklart sier dette noe om forholdet mellom stoffskiftet mens man er i fysisk aktivitet kontra når man ikke er i aktivitet.

Stoffskiftet når man ikke er i aktivitet forkortes ofte til RMR. Dette kommer fra det engelske begrepet Resting Metabolic Rate.

Det gjennomsnittlige hvilestoffskiftet hos voksne mennesker er omkring 3,5 ml/O2/kg/min. Dette tilsier at kroppen altså benytter seg av 3,5 milliliter oksygen per kilo kroppsvekt per minutt. I praksis tilsvarer det 1 MET.

Forklart med andre ord er 1 MET det samme som hvilestoffskiftet ditt, og er altså det du forbrenner mens du sitter og leser denne artikkelen.

All annen aktivitet «bygger» på dette. Dersom man eksempelvis utfører en aktivitet med 10 MET vil kroppen måtte benytte seg av 10 ganger mer oksygen enn når du sitter helt i ro.

Som du sikkert har forstått vil altså en høyere MET føre til et økt kaloriforbruk. Om målet er å forbrenne så mye som mulig bør du altså velge en aktivitet med høy MET!

Slik beregnes kaloriforbruket

Det første steget for å beregne kaloriforbruket er å finne ut av hvor mange MET aktiviteten du skal utføre har.

Compendium of Physical Activities har heldigvis en svært god oversikt over dette. Vi anbefaler derfor at du benytter deg av denne siden for å finne MET-verdiene for aktivitetene du utfører.

Så snart du har funnet MET-verdien for den aktiviteten du skal utføre gjenstår det bare å fylle dette tallet inn i denne relativt enkle formelen:

Kalorforbruk per minutt = MET * 3.5 * din kroppsvekt i kg / 200

La oss anta at du veier 80 kilo, og planlegger en 30-minutters joggetur.
Via tabellen finner vi ut at generell jogging har en MET-verdi på 7.0. Vi kan da enkelt finne ut hvor mange kalorier som forbrennes per minutt.

7.0 * 3.5 * 80 / 200 = 9.8 kalorier per minutt.

Som nevnt skulle joggeturen vare i 30 minutter, og totalt vil du dermed forbrenne 30 * 9.8 = 294 kalorier!

Oppsummert

Dersom man ønsker å gå ned i vekt er det kritisk å ha en viss oversikt over hvor mange kalorier man forbrenner i løpet av en dag.

Ved hjelp av MET-verdiene, som er tilgjengeliggjort på nett, kan du relativt enkelt regne ut hvor mange kalorier du forbrenner for et hav av ulike aktiviteter.

Beregningen er naturligvis ikke helt nøytaktig, men gir utvilsomt et godt anslag som kan hjelpe deg på veien mot vektnedgang!

GetFitness

GetFitness er en nettside hvor det publiseres nyttig informasjon om trening, kosthold og kosttilskudd. Vi ønsker å bidra med kunnskap og informasjon, slik at du kan gjøre de beste valgene for deg selv og din egen helse. Artiklene som publiseres på vårt nettsted er ment for å være informative, og flere av artiklene er publisert av frivillige som ønsker å dele sin kunnskap om trening og kosthold. Kontakt oss gjerne dersom du ønsker å publisere en artikkel hos oss!