Core Row – Solid øvelse for rygg og kjerne!

Core Rows for sterk kjerne

Er du på utkikk etter en øvelse som er enda bedre for kjernemuskulaturen enn det planken er?

GetFitness Medlemskap

Meld deg inn og motta tilgang til gratis treningsprogrammer, rabattkoder og mye mer!

Da anbefaler vi at du leser videre og finner ut av hvorfor Core Row er en fantastisk øvelse for både rygg og kjerne!

Skadeforebygging med en sterk kjerne

Dersom du ønsker å unngå skader i det lange løp er det lurt å fokusere på kjernemuskulaturen.

Planken er et godt eksempel på en god øvelse for kjernen. Det finnes likevel andre alternativer som har vist seg å være minst like gode.

Et godt eksempel på en slik øvelse er core rows!

Core Rows – Teknikk

Core rows er en tung og avansert øvelse. Øvelsen minner om tradisjonell hantelroing, men med èn stor forskjell. Benet du normalt balanserer på skal strekkes ut og holdes oppe i luften!

Denne variasjonen vil føre til at du rett og slett er tvunget til å aktivere kjernemuskulaturen i større grad. Du vil utvilsomt merke at det kreves mer energi for å holde balansen underveis.

  1. Begynn med lave vekter.
  2. Legg kettlebell’en / hantelen ved siden av treningsbenken, før du plasserer det ene kneet på treningsbenken.
  3. Len deg deretter fremover, og støtt opp overkroppen ved å plassere motsatt hånd på treningsbenken.
  4. Ta deretter tak i hantelen med den ledige hånden, og strekk ut det benet som ikke er plassert på treningsbenken.
  5. Løft deretter vekten opp mot overkroppen, mens du hele tiden fokuserer på å opprettholde en rett og stabil kjerne. Pass også hele tiden på at du holder benet oppe i luften.
  6. Senk deretter vekten tilbake til utgangsposisjonen, og gjenta.

Les også: Større rygg? Prøv enarms roing med stang!

GetFitness

GetFitness er en nettside hvor det publiseres nyttig informasjon om trening, kosthold og kosttilskudd. Vi ønsker å bidra med kunnskap og informasjon, slik at du kan gjøre de beste valgene for deg selv og din egen helse. Artiklene som publiseres på vårt nettsted er ment for å være informative, og flere av artiklene er publisert av frivillige som ønsker å dele sin kunnskap om trening og kosthold. Kontakt oss gjerne dersom du ønsker å publisere en artikkel hos oss!