Hvorfor trene styrke?

En kvinne som trener styrke trenger ikke være redd for bulkete musklerMange har nok spørsmålet “Hvorfor trene styrke?”, og lurer kanskje på hvilke hvilke fordeler det vil gi.

Mange tenker nok også, og kanskje spesielt kvinner, at styrketrening bare vil gi store og bulkete muskler, men dette er helt feil.

I denne artikkelen tar vi for oss noen av de fordelene styrketrening vil gi deg, og hvorfor du burde prøve det ut!

Styrketrening er en treningsform der man trener en spesifikk muskel eller muskelgruppe med vekt eller motstand for å styrke muskelen.

Dette kan oppnås både ved bruk av egnede styrkeapparater, egen kroppsvekt eller frivekter. Det grunnleggende er at man overbelaster muskelen slik at den tilpasser seg og blir sterkere.

Å trene styrke er bra for helsen

Å trene styrke er bra for helsenDet er mange og gode grunner til at man bør trene styrke, uansett om målet ditt er å gå ned eller opp i vekt, bli sterkere, eller rett og slett bare for å se bra ut.

Styrketrening er heller ikke bare for de viderekomne treningsentusiastene, dette er en treningsform som passer for alle!
Studier viser at styrketrening har en rekke fordeler utenom å bare gjøre deg sterkere, den gir også bedre balanse, bedre søvn, mer energi og mindre stress.
Og for de som idag utelukkende trener utholdenhet vil det å innføre styrketrening i tillegg kun gjøre deg til en bedre utøver.

Kanskje den aller vanligste grunnen til å trene styrke er jo for å bli sterkere. Og muskelstyrke spiller en veldig stor rolle i livet ditt da de brukes hele tiden, både når du går eller løper, gjør husarbeid eller leker med barna.
Sterke muskler gjør ikke bare disse oppgavene lettere, de gir deg en bedre holdning og minsker risikoen for skade.

En annen veldig god grunn til å trene styrke regelmessig er for å forhindre muskelsvinn som er en naturlig del av aldringsprosessen. På fagspråket kalles dette sarkopeni, og det kan føre til nedsatt funksjonsevne og uførhet.

I tillegg vil styrketrening minske risikoen for hjerte- og karsykdom og diabetes samtidig som blodtrykket ditt synker. Det har også en god effekt på angst og depresjon, ved at det gir deg bedre selvtillit som også kan føre en en større livsglede.

Kostholdet er viktig når man trener styrke

Sunt kosthold er viktig Om du ønsker å oppnå større muskelstyrke så er det verdt å nevne at dette må kombineres med et godt kosthold.

Karbohydrater og fett er en viktig del av kostholdet, men proteiner er musklenes byggesteiner, og det anbefales et inntak på 1,8-2 g per kg kroppsvekt.
Altså, veier du 70 kg bør du ligge på mellom 126-140 g protein hver dag.

Med et variert og sunt kosthold er det vanligvis ikke et problem å få i seg nok proteiner, men av mange grunner er det ikke alltid like lett å dekke dette proteinbehovet.

En enkel måte å løse dette på er ved hjelp av proteinpulver. Det er mange gode alternativer her, men nedenfor er en liste over proteinpulver som vi selv går god for.
Men som sagt, har du et sunt og variert kosthold med fokus på hvor mye proteiner du får fra maten, så er ikke proteinpulver nødvendig.

Anbefalt proteinpulver

100% Whey Protein 1000g
100% Whey protein fra proteinfabrikken
- Hurtigvirkende proteintilskudd
- Består av norske råvarer
- Kommer i flere smaker

Trykk her for å bestille
Whey Tech Protein 3000g
Whey tech protein fra proteinfabrikken.no
- Kvalitetsprotein
- Optimal proteinmiks for muskelvekst
- Støtter restitusjon og muskelvekst i flere timer
etter trening
- Kommer i flere smaker

Trykk her for å bestille
Whey Protein Isolat 2000g
Whey protein isolat fra proteinfabrikken.nio
- Proteininnhold på hele 91%
- Overlegen aminosyresammensetning
- Nærmest uten fett og laktose
- Kommer i flere smaker

Trykk her for å bestille

Hjelper mot vekten

For å gå ned i vekt tenker nok mange at man må trene kondisjon, som f.eks å løpe eller sykle.
Dette er vel og bra, men styrketrening forbrenner faktisk like mye, om ikke mer kalorier.

Ulikt fra kondisjonstrening så vil regelmessig styrketrening øke forbrenningen i opptil 38 timer etter treningen.
Hvileforbrenningen din vil også øke, som er den energien kroppen bruker bare på å eksistere.

Veldig enkelt, jo større muskler du har jo mer energi forbrenner du, og dette gjør det mulig å holde vekten nede over tid også.

Og for deg som bare ønsker å stramme opp til sommeren, så er styrketrening et veldig godt virkemiddel for dette.
Når du belaster musklene så vil de selvfølgelig bli større, men det vil også gi deg bedre definisjon som gjør at du ser bedre ut.

Og for deg som er kvinne, kroppen deres er ikke laget for å bygge muskler, så styrketrening vil ikke gjøre deg bulkete.

Det er mange flere gode grunner til at man bør trene styrke enn det som er nevnt her.
Uansett hva som motiverer deg eller hva du har som mål, så vil styrketrening være et veldig godt alternativ.
Kombinerer du dette med et bra kosthold så er det ingen grense på hva man kan oppnå, uansett om du trener på treningssenter eller hjemme.

Om dette er noe du kunne tenkt deg å prøve men er usikker på hvordan du skal gå frem, sjekk vår artikkel med treningsprogram for nybegynnere.

Lykke til!