Aktiv hvile – slik gjør du det!

Aktiv hvile utendørs, tøying

Uavhengig av hvor ofte du trener er kroppen god til å gi beskjed om den egentlig er klar for en intensiv treningsøkt. Enkelte dager kjenner du kanskje at du rett og slett er for sliten. Konklusjonen blir ofte at man ikke orker å gjennomføre økta denne dagen.

Men trenger du å ta helt fri? Eller kanskje du skal ta en dag med aktiv hvile?

Aktiv hvile og passiv hvile

Intensive treningsmetoder

Restitusjon er noe vi alle må ta hensyn til når vi trener. I det store og hele er det stort sett kun fordeler med å bevege seg hver dag. Om du derimot kjører knallhardt hver eneste dag vil du på sikt kunne risikere problemer med at du ikke får nok restitusjon.

Man trenger altså en hviledag i ny og ne. Når man ser på hviledagene er det viktig å anerkjenne at det faktisk finnes ulike typer hvile. Her snakker vi om aktiv og passiv hvile.

Aktiv hvile innbærer at du fortsatt holder kroppen i bevegelse selv når du har en hviledag. Du kan trene med lav belastning, eller bare ta deg en kort joggetur. Nøyaktig hva du gjør er opp til deg, så lenge kroppen er i bevegelse.

På den andre siden innebærer passiv hvile at du rett og slett ikke gjør noe spesielt aktivt i løpet av dagen. Du ligger på sofaen, rett og slett!

Begge strategiene har både fordeler og ulemper. Generelt sett sett bør man benytte seg av en kombinasjon for å oppnå de beste resultatene.

Aktiv hvile

Aktiv hvile innebærer altså at du holder kroppen i bevegelse til tross for at du har en hviledag. På en dag med aktiv hvile skal du fortsatt trene, men med lavere intensitet.

I praksis gir dette et hav av ulike muligheter, og du bestemmer i stor grad selv hvordan du legger opp denne dagen. Det kan være så enkelt som at du tar en enkel styrkeøkt.

De fleste av oss vil nok likevel trives bedre med en løsning hvor det utføres helt andre aktiviteter enn det man normalt gjør. Gode alternativer for aktiviteter på slike dager er gåturer, svømming, yoga og mobilitetstrening.

Den reduserte belastningen gir deg fortsatt mulighet til å restituere, samtidig som du oppnår gevinster ved å holde kroppen i bevegelse.

Passiv hvile

Om du velger å ha en eller flere dager med passiv hvile, innebærer dette at du ikke skal utføre konkrete aktiviteter på hviledagen din. Hovedfokuset for disse dagene er ernæring, hydrering og søvn.

Passiv hvile gir også utvilsomt fordeler, og musklenes evne til å restituere seg forbedres ofte betraktelig. Generelt sett anbefales det at man har minst èn dag med passiv hvile hver uke for å sikre de beste resultatene.

Hvorfor aktiv hvile?

Uavhengig av hvordan du trener er det i flere studier konkludert med at aktiv hvile gir bedre resultater.

Med berdre resultater snakker vi ikke bare om de synlige, slik som eksempelvis økt muskelmasse. Vi snakker også om de resultatene man gjerne ikke ser, slik som den generelle helsen og vår mentale helse.

En studie publisert i Journal of Sports Medicine and Physical Fitness viste til at de som benyttet seg av aktiv hvile oppnådde større økning i oksygen-opptaket. Testdeltakerne utførte ellers akkurat samme treningsprogram. Den eneste forskjellen var altså at den ene gruppen benyttet seg av aktiv hvile.

Andre studier har vist til at aktiv hvile kan bidra til å forbedre kroppens håndtering av melkesyre, og at vi dermed blir bedre rustet til å håndtere intensive treningsøkter i fremtiden. Generelt sett kan man altså yte bedre på trening ved å benytte seg av aktiv hvile.

Gode eksempler på aktiviteter for aktiv hvile er som nevnt svømming, mobilitetstrening, yoga, gåturer og lignende.

GetFitness

GetFitness er en nettside hvor det publiseres nyttig informasjon om trening, kosthold og kosttilskudd. Vi ønsker å bidra med kunnskap og informasjon, slik at du kan gjøre de beste valgene for deg selv og din egen helse. Artiklene som publiseres på vårt nettsted er ment for å være informative, og flere av artiklene er publisert av frivillige som ønsker å dele sin kunnskap om trening og kosthold. Kontakt oss gjerne dersom du ønsker å publisere en artikkel hos oss!