Trene med vektvest? Sjekk disse øvelsene!

Trene med vektvest

Vektvester. Du har hørt om dem, og kanskje sett at flere nettbutikker selger dem. Men hvilke øvelser er det egentlig man bør ta med en vektvest?

GetFitness Medlemskap

Meld deg inn og motta tilgang til gratis treningsprogrammer, rabattkoder og mye mer!

Så godt som alle øvelser med kroppsvekt kan tas med en vektvest på. Mange sverger også til at kondisjonstrening med vektvest er svært effektivt, og du vil raskt kunne kjenne at løpeturen blir langt mer intensiv.

Gode øvelser for å trene med vektvest

1. Bulgarske Splittbøy

Bulgarske Split Squat med vektvest
Kilde: MensHealth.com

Bulgarske splittbøy er en veldig god øvelse for underkroppen, og passer også perfekt med en vektvest. Om du tar øvelsen uten en vektvest må du bruke en stang eller eventuelt manualer. Disse kan ofte være litt i veien når man tar øvelsen, og en vektvest kan derfor være midt i blinken.

  1. Still deg foran en boks eller en treningsbenk. Ha en hoftebreddes avstand mellom bena dine.
  2. Løft det ene benet opp bak deg og plasser det på boksen. Pass på at avstanden mellom føttene opprettholdes.
  3. Bøy så det fremste benet slik at kroppen føres nedover. Fokuser på at overkroppen skal holdes rett.
  4. Fortsett å bøye benet til du har omtrent 90-graders vinkel i kneleddet.
  5. Press deretter kroppen oppover igjen til utgangsposisjonen.

2. Pullups

pullups med vektvest
Kilde: MensHealth.com

Nok en øvelse som er veldig godt egnet med vektvest. Alternativet er å henge vektskivene rundt et belte på fremsiden av magen. De av oss som har prøvd det kan vel skrive under på at det ofte kan være litt ubehagelig.

  1. Ta tak i pullup-stangen med begge hender. Håndflatene skal være vendt vekk fra kroppen, og grepet skal være litt bredere enn én skulderbredde.
  2. Fold bena bak deg, og pass på at kroppen holdes i en rett linje.
  3. Dra så kroppen oppover mot stanga. Du skal kjenne det tar spesielt godt i lats.
  4. Fokuser på å presse skulderbladene nedover gjennom hele bevegelsen.
  5. Når haken din er rett over stanga senker du kroppen rolig og kontrollert nedover igjen.

3. Knebøy

knebøy med vektvest
Kilde: MensHealth.com

Kan man gå gjennom gode øvelser uten å nevne knebøy? Neppe!

Knebøy kan tas både med og uten ekstra belastning, og vektvesten gjør at du slipper å ha stanga liggende over nakken.

  1. Still deg rett opp og ned med bena plassert i hoftebredde. La tærne peke litt ut til hver side.
  2. Fold hendene bak hodet og ha blikket vendt rett fremover.
  3. Bøy så knærne dine til du har 90-graders vinkel i kneleddet.
  4. Press deretter kroppen oppover igjen til utgangsposisjonen.

4. Planken

planken med vektvest
Kilde: MensHealth.com

Har du prøvd planken med ekstra belastning før? Det er mildt sagt klønete, og ofte må man ty til å stable vektskivene på ryggen. Planken med vektvest er mye mer ergonomisk og langt tryggere!

  1. Legg deg ned på en treningsmatte. Ha albuene og tærne plassert i gulvet, og dann en rett linje fra skuldrene til hælene.
  2. Stram musklene i både mage, ben og rumpe.
  3. Hold denne posisjonen i 30 – 60 sekunder.

5. Bokshopp

bokshopp med vektvest
Kilde: MensHealth.com

Bokshopp er nok en øvelse som faktisk viser seg å være enklere å utføre med en vektvest. Bare tenk på det. Hvor klønete er det ikke å ha en vektstang på ryggen samtidig som du hopper opp på en treningsboks?

  1. Still deg foran en treningsboks.
  2. Bøy begge knærne og hopp eksplosivt opp på boksen.
  3. Begge føttene skal lande oppe på boksen samtidig, og pass på at du har en liten bøy i knærne når du lander.
  4. Strekk så ut begge bena, og tre ned igjen fra treningsboksen.

6. Mountain Climbers

Mountain Climbers med vektvest
Kilde: MensHealth.com

Siste øvelse ut er mountain climbers. Dette er en heftig kondisjonsøvelse som kan bli enda mer intensiv med en vektvest.

  1. Plasser begge håndflatene i gulvet. Bena skal være strekt ut bak deg med tærne plassert i underlaget.
  2. Flytt så det ene benet opp mot overkroppen ved å bøye kneet.
  3. Deretter fører du benet tilbake igjen, og gjentar på motsatt side.
  4. Du kan se for deg at du skal løpe på gulvet, samtidig som håndflatene skal være i samme posisjon hele tiden.

Les også: Test av vektvester

Kilder

GetFitness

GetFitness er en nettside hvor det publiseres nyttig informasjon om trening, kosthold og kosttilskudd. Vi ønsker å bidra med kunnskap og informasjon, slik at du kan gjøre de beste valgene for deg selv og din egen helse. Artiklene som publiseres på vårt nettsted er ment for å være informative, og flere av artiklene er publisert av frivillige som ønsker å dele sin kunnskap om trening og kosthold. Kontakt oss gjerne dersom du ønsker å publisere en artikkel hos oss!