Uavhengig av om du allerede får gode resultater fra treningen din, kan det neppe skade å få enda bedre resultater.

I denne artikkelen gir vi deg 10 enkle grep du kan gjennomføre for å få mer ut av treningen!

1. Tren underkropp først

En norsk studie som ble publisert i European Journal of Applied Physiology konkluderte med at dersom man trener underkropp ved begynnelsen av hver økt, vil man få et høyere testosteronnivå enn man ellers ville fått.

Utover dette er det også lurt å begynne treningsøkten med de tyngste baseøvelsene, da dette utvilsomt er de viktigste øvelsene, både for styrke og muskelvekst.

Dersom du gjennomfører andre øvelser før du går løs på de tunge baseøvelsene vil du rett og slett ikke klare å gi alt, og resultatene vil dermed også bli dårligere.

2. Spis nok proteiner

For de fleste av oss er ikke dette noe nytt, men vi gjentar det allikevel – uavhengig av om du ønsker å bli sterkere, få mer muskler eller gå ned i vekt så er det helt kritisk at du får i deg det du trenger av proteiner.

Foruten å bidra til økt muskelmasse og høyere forbrenning, er proteiner generelt sett mer mettende enn andre næringsstoffer – og det vil derfor være lettere for deg å følge dietten.

3. Løft tungt!

Mange velger å trene med relativt lette vekter, og gjennomfører typisk 15-20 repetisjoner per sett.

Vi sier ikke at dette er direkte feil, men dersom du ønsker å øke både muskelmasse og styrke, kommer du rett og slett ikke unna at du også må trene med tunge vekter.

Optimalt sett bør du trene med en kombinasjon av tung (3 – 6 repetisjoner), moderat (6 – 10 repetisjoner) og lett (10 – 15 repetisjoner) belastning.

4. Få i deg nok vitamin D

Solen er som kjent en god kilde til vitamin D, men i Norge er det ikke alltid like lett å dekke dette behovet kun via solstrålene – spesielt ikke gjennom høsten og vinteren.

En lang rekke studier har vist at vitamin D kan bidra til både økt muskelmasse og styrke, samtidig som vitaminet også bidrar til å motvirke blant annet benskjørhet og ustabilt blodsukker.

5. Ikke gjør alt alene!

Lyst på raskere resultater? Få deg en treningspartner!

Gang på gang hører man om noen som har begynt å trene, men til slutt endte opp med å slutte fordi de mistet motivasjonen.

Dersom du trener sammen med noen vil det være langt mer motiverende, og en lang rekke studier har vist at risikoen for at du gir opp er langt mindre!

6. Få i deg nok grønnsaker

Dette er vel noe de fleste av oss har hørt siden vi var små barn – grønnsaker er sunt!

Grønnsaker inneholder en lang rekke viktige vitaminer og mineraler, som sammen bidrar til å gi deg en bedre helse.

7. Tøy ut!

Svært mange, spesielt menn, velger å ignorere tøying – årsaken kan nok være at det ikke er en spesielt maskulin aktivitet.

Aktiviteter hvor det er fokus på fleksibilitet, slik som eksempelvis yoga, har allikevel vist seg å være svært effektive.

En god økt med yoga bidrar faktisk til å styrke muskulaturen, og ikke minst – redusere stress!

8. Fokuser på små endringer

Mange av de som skal begynne å trene vil helst ha resultater med en gang.

At man er motivert er naturligvis kun positivt, men problemet oppstår når man prøver å endre alt på en gang.

Gang på gang har det vist seg at dette kun leder til èn ting – nemlig at du gir opp, og faller tilbake til gamle rutiner.

Vårt råd er derfor at du fokuserer på små endringer over tid!