Flyes har lenge vært ansett som en av de aller beste isolasjonsøvelsene for å bygge en sterk og veldefinert brystmuskulatur.

Dersom du har trent tradisjonelle flyes eller skrå flyes før, vil det nok ikke være spesielt vanskelig å få på plass teknikken for denne øvelsen.

Den store forskjellen er at øvelsen gjennomføres med kabler til fordel for manualer.

Ved å benytte deg av kabler istedenfor manualer, vil du få utnyttet mer av den eksentriske delen av løftet – som totalt sett resulterer i at du får aktivert muskulaturen i brystet i større grad.

Teknikken for å utføre skrå kabelflyes er som følger.

  1. Forbered deg til øvelsen ved å stille inn kabelhåndtakene på begge sider så lavt som mulig. Finn deretter en benk, og juster denne til omkring 45 grader.
  2. Sett deg deretter på benken, og ta tak i begge håndtakene. Legg deg så bakover, med ryggen godt plassert inntil benken. Plasser begge hendene opp foran deg, med en liten bøy i albuene. Dette er utgangsposisjonen.
  3. Senk deretter armene dine ned på hver side av kroppen, samtidig som du fokuserer på å holde kroppen godt plassert inntil benken.
  4. Stopp når hendene dine er plassert omtrent i skulderhøyde, og hold denne posisjonen i 1-2 sekunder.
  5. Hev deretter armene dine oppover igjen, samtidig som du fokuserer på å stramme brystmusklene så hardt du klarer.
  6. Senk deretter armene igjen, og gjenta bevegelsen 8 – 15 ganger.