Har du prøvd leg curls på ball?

Øvelsen ser svært enkel ut, men i praksis er dette faktisk en ganske så utfordrende øvelse som mange virkelig kan få kjørt seg med.

Leg curls på ball passer perfekt for deg som har begrenset med utstyrt, og er en ideell øvelse for hjemmetrening.

Faktisk er så denne øvelsen å anbefale selv uavhengig av om du skulle ha tilgang til annet treningsutstyr, da den er perfekt for å bygge muskler i lårene – samtidig som du må balansere, og dermed aktiverer kjernemuskulaturen i stor grad.

Slik utfører du øvelsen

Før du begynner må du naturligvis ha tilgang på en treningsball.

Det finnes mange gode treningsballer på markedet, og et godt alternativ er denne fitnessballen fra Abilica.

Ved å kjøpe en treningsball åpner du også opp for at du kan utføre en lang rekke andre øvelser hjemmefra, uten at du trenger å finne veien ned til treningssenteret.

Når treningsballen er på plass er du klar for å gjennomføre øvelsen.

  1. Det første du gjør er å legge deg ned på ryggen på gulvet, med begge armene plassert ned langs siden av kroppen.
  2. Løft deretter begge bena opp fra underlaget, og plasser dem på treningsballen. Pass på at både over og underkroppen holdes rett. Dette er utgangsposisjonen.
  3. Mens du opprettholder en rett rygg, fører du begge knærne dine opp mot overkroppen, helt til knærne er bøyd omtrentlig 90 grader.
  4. Hold deretter denne posisjonen i 2-3 sekunder, før du strekker bena ut igjen tilbake til utgangsposisjonen.

Det er ofte enklere å lære nye øvelser ved å se en video, så vi anbefaler derfor at du tar en titt på den korte beskrivelsesvideoen under!