Tips – Fullkroppsøkt med manualer!

Fullkroppsøkt med manualer

Optimalt sett skulle vi jo alle hatt tilgang på et treningssenter til enhver tid.

Men hva gjør du dersom du kun har tilgang på et sett med manualer?

Treningsprogrammet i denne artikkelen kan enkelt utføres dersom du kun har ett enkelt sett med manualer, og passer perfekt dersom du eksempelvis trener hjemmefra eller akkurat har kommet i gang med styrketrening.

Totalt kan programmet følges i omkring 8 uker, før du eventuelt bør vurdere å anskaffe mer utstyr slik at du også får gjennomført øvelser med stang.

Med dette treningsprogrammet skal du trene totalt 3 ganger per uke, og siden du trener hele kroppen hver treningsøkt bør du ha minst en hviledag mellom hver økt.

Mange velger eksempelvis å trene mandag, onsdag og fredag – men her står du naturligvis helt fritt til å velge dager selv.

Til tross for at treningsprogrammet legger opp til at du skal trene 3 ganger i uka, er det ingenting som tilsier at du ikke kan være aktiv de resterende 4 dagene.
Som et minimum bør du, både for resultatene og helsa sin del, utføre kondisjonstrening minst 1 – 2 ganger per uke i tillegg til dette programmet.

Fullkroppsøkt med manualer

Som nevnt trenes hele kroppen hver treningsøkt, men for variasjonens del har vi valgt å benytte ulike øvelser mellom hver treningsøkt.

Siden øvelsesutvalget totalt sett er relativt stort, anbefaler vi at du bruker en treningsdagbok for å holde styr på progresjonen!

Dag 1

ØvelseSettRepetisjoner
Knebøy m/ manualer38 - 10
Strake markløft m/ manualer38 - 10
Fremoverbøyd roing m/manualer38 - 10
Benkpress m/ manualer38 - 10
Sidehev210 - 12
Stående hantelcurls210 - 12
Triceps Extensions210 - 12

Dag 2

ØvelseSettRepetisjoner
Utfall m/manualer38 - 10
Legcurl m/ manual38 - 10
Markløft m/ manualer38 - 10
Skulderpress38 - 10
Flyes210 - 12
Hammer curls210 - 12
Sittende triceps extensions210 - 12

Dag 3

ØvelseSettRepetisjoner
Step-ups m/ manualer38 - 10
Strake markløft m/ manualer38 - 10
Fremoverbøyd enarms-roing38 - 10
Benkpress m/ omvendt grep38 - 10
Omvendt flyes210 - 12
Zottman curls210 - 12
Benkpress m/ smalt grep210 - 12

Lykke til med treningen!

GetFitness

GetFitness er en nettside hvor det publiseres nyttig informasjon om trening, kosthold og kosttilskudd. Vi ønsker å bidra med kunnskap og informasjon, slik at du kan gjøre de beste valgene for deg selv og din egen helse. Artiklene som publiseres på vårt nettsted er ment for å være informative, og flere av artiklene er publisert av frivillige som ønsker å dele sin kunnskap om trening og kosthold. Kontakt oss gjerne dersom du ønsker å publisere en artikkel hos oss!