2 gode styrkeøvelser med tau

Tau

Alltid hatt lyst til å trene med tau? Prøv disse 2 knallgode øvelsene!

Har du vært gjennom så godt som alle variantene av roing som finnes?

Eller kanskje du rett og slett bare er skikkelig lei vanlig roing med stang, og trenger litt variasjon?

Da anbefaler vi at du tar en titt på disse 2 øvelsene, som utføres med tau!

Tips: Sjekk ut dette knallgode tauet fra Abilica!

1. Invertert roing med tau

Teknikken for å gjennomføre denne øvelsen er enkel, og du vil utvilsomt kjenne at muskulaturen i både armer og rygg virkelig får kjørt seg.

Forbered deg til øvelsen ved å hive tauet over en pullup-bar eller eventuelt over et knebøystativ, slik at du i praksis får 2 deler av tauet som du kan ta tak i.

Grip deretter tak i begge delene, med håndflatene vendt innover.

Plasser så bena dine på en treningsbenk eller lignende, samtidig som du holder overkroppen oppe med armene dine. I utgangsposisjonen skal overkroppen være helt rett.

Dra så overkroppen oppover helt til brystet ditt er på nivå med hendene dine.

Senk så kroppen rolig og kontrollert ned igjen, og gjenta 8 – 12 ganger.

2. Invertert klatring med tau

Dette er nok en noe mer utradisjonell øvelse, og øvelsen passer perfekt for å forbedre styrken i både grep og underarmer.

Øvelsen utføres ved at du slenger tauet over en pullup-bar eller et knebøystativ, og tar tak i tauet med begge hender.

Bena plasseres på en treningsbenk, og før øvelsen begynner lar du kroppen henge nedover slik at rumpa nesten er i kontakt med underlaget.

Klatre deretter oppover langs tauet ved hjelp av små bevegelser med hendene dine.

Deretter klatrer du ned igjen, og gjentar 8 – 12 ganger.

Kilder

  1. T-Nation.com

GetFitness

GetFitness er en nettside hvor det publiseres nyttig informasjon om trening, kosthold og kosttilskudd. Vi ønsker å bidra med kunnskap og informasjon, slik at du kan gjøre de beste valgene for deg selv og din egen helse. Artiklene som publiseres på vårt nettsted er ment for å være informative, og flere av artiklene er publisert av frivillige som ønsker å dele sin kunnskap om trening og kosthold. Kontakt oss gjerne dersom du ønsker å publisere en artikkel hos oss!