Reverse Nordic Curls – Perfekt for fremside lår!

Quadriceps

Visste du at det finnes en reversert utgave av Nordic Hamstring Curls?

Reverse Nordic Curls er en avansert øvelse. Øvelsen legger belastning på forside lår og muskulaturen i hoftene. Når du tar øvelsen er muskulaturen under konstant trykk, og reverse nordic curls er et perfekt alternativ som en finisher på slutten av beinøkten.

Om du ikke har tatt øvelsen tidligere, er det nok ikke nødvendig med ekstra vektbelastning. Skulle du likevel trenge litt ekstra vekt kan du holde en vektskive inntil brystet ditt.

Reverse Nordic Curls – Teknikk

Som nevnt er dette en avansert øvelse, og det kreves derfor at du følger nøye med på teknikken.

  1. Finn en treningsmatte eller lignende, og sett deg ned på kne. Vristen på foten din skal være i kontakt med underlaget.
  2. Press hoftene dine forover, samtidig som du strammer musklene i rumpa. Dette er utgangsposisjonen. Pass på at det dannes en rett linje mellom lårene og overkroppen din.
  3. Slipp deretter overkroppen bakover, samtidig som kneleddet bøyes. Du skal slippe deg så langt bak du klarer. Pass samtidig på at det ikke legges belastning på korsryggen.
  4. Før deretter overkroppen oppover igjen ved å benytte muskulaturen i fremside lår og hofte.
  5. Fokuser på å presse bena ned i underlaget for å opprettholde en stabil posisjon.

Denne øvelsen er knallhard, og du vil antageligvis ikke klare mange repetisjoner før du kjenner det brenner i lårene.

Kilder

  1. T-nation.com

GetFitness

GetFitness er en nettside hvor det publiseres nyttig informasjon om trening, kosthold og kosttilskudd. Vi ønsker å bidra med kunnskap og informasjon, slik at du kan gjøre de beste valgene for deg selv og din egen helse. Artiklene som publiseres på vårt nettsted er ment for å være informative, og flere av artiklene er publisert av frivillige som ønsker å dele sin kunnskap om trening og kosthold. Kontakt oss gjerne dersom du ønsker å publisere en artikkel hos oss!