Reverse Nordic Curls – Perfekt for fremside lår!

Quadriceps

Visste du at det finnes en reversert utgave av Nordic Hamstring Curls?

Reverse Nordic Curls er en avansert øvelse, som primært legger belastning på forside lår og muskulaturen i hoftene.

Når du utfører øvelsen er muskulaturen under konstant trykk, og reverse nordic curls er et perfekt alternativ som en finisher på slutten av beinøkten – eller eventuelt som del av et supersett.

Dersom du aldri har utført øvelsen tidligere, er det høyst sannsynlig ikke nødvendig med ekstra vektbelastning.

Om du mot formodning likevel skulle føle behovet for dette, kan det legges til ekstra vekt ved å holde en vektskive inntil brystet ditt.

Slik utfører du reverse nordic curls

Som nevnt er dette en avansert øvelse, og det kreves derfor at du følger nøye med på teknikken.

  1. Finn en treningsmatte eller lignende, og sett deg ned på kne. Vristen på foten din skal være i kontakt med underlaget.
  2. Press hoftene dine forover, samtidig som du strammer musklene i rumpa. Dette er utgangsposisjonen – pass på at det dannes en rett linje mellom lårene og overkroppen din.
  3. Slipp deretter overkroppen bakover, samtidig som kneleddet bøyes. Du skal slippe deg så langt bak du klarer, men samtidig unngå at det legges belastning på korsryggen.
  4. Før deretter overkroppen oppover igjen ved å benytte muskulaturen i fremside lår og hofte.
  5. Fokuser på å presse bena ned i underlaget for å opprettholde en stabil posisjon.

Denne øvelsen er knallhard, og du vil antageligvis ikke klare mange repetisjoner før du kjenner det brenner i lårene.

Lykke til!

Kilder:

  1. T-nation.com

GetFitness

GetFitness er en nettside hvor det publiseres nyttig informasjon om trening, kosthold og kosttilskudd. Vi ønsker å bidra med kunnskap og informasjon, slik at du kan gjøre de beste valgene for deg selv og din egen helse. Artiklene som publiseres på vårt nettsted er ment for å være informative, og flere av artiklene er publisert av frivillige som ønsker å dele sin kunnskap om trening og kosthold. Kontakt oss gjerne dersom du ønsker å publisere en artikkel hos oss!