Crossfit har kommet for å bli, og har i løpet av de siste tiårene blitt en svært populær treningsform.

Det grunnleggende prinsippet bak crossfit er at man skal utføre funksjonelle øvelser med høy intensitet, og de klassiske isolasjonsøvelsene er mer eller mindre eliminert.

Det finnes svært mange forkortelser og uttrykk innen crossfit, og en av de mest sentrale er WOD – som står for Workout Of the Day.

Oversatt til norsk blir dette «dagens treningsøkt», og en WOD er typisk kort og svært intensiv.

En WOD varer i omkring 15-20 minutter, og i løpet av disse minuttene skal du gi alt.

I denne artikkelen gir vi deg et eksempel på en intens WOD, som du kan prøve på slutten av neste treningsøkt.

Kanskje finner du ut at crossfit er noe for deg?

Intens WOD økt

Treningsøkten vi legger frem her er en enkel WOD, som samtidig er svært intensiv.

Totalt skal WOD’en ta 20 minutter, og minner svært mye om tradisjonell sirkeltrening.

Øvelsene og repetisjonene du skal utføre er som følger.

  1. Burpees: 5 repetisjoner.
  2. Push-ups: 10 repetisjoner.
  3. Crunches: 15 repetisjoner.
  4. Knebøy: 20 repetisjoner.

Disse 4 øvelsene er altså èn «sirkel».

I utgangspunktet ser dette kanskje ikke så tungt ut, men i løpet av de 20 minuttene skal du kjøre AMRAP.

AMRAP står i dette tilfellet for As Many Rounds As Possible – som i praksis tilsier at du skal utføre sirkeltreningen så mange ganger du klarer i løpet av 20 minutter.

Gitt at du faktisk gir alt, kan vi love deg at dette vil bli en intens treningsøkt!

Lykke til!