Ab Rollout er en svært effektiv øvelse for å trene kjernemuskulaturen, men man ser allikevel at øvelsen ofte blir sløyfet til fordel for andre øvelser.

Mye av årsaken til at folk velger å utelukke denne øvelsen er nok at den rett og slett er svært krevende – men effekten av øvelsen er til gjengjeld svært god!

I denne artikkelen ser vi på hvilket utstyrt du trenger, samt hvordan du utfører øvelsen.

Ab Rollout – Dette trenger du

For å utføre øvelsen er det svært lite utstyr som trengs.

I første omgang trenger du et magehjul (ab-wheel på engelsk).

Et magehjul koster som oftest svært lite, og de aller beste produktene får du til omkring 500 – 600 kroner.

Tips: Vi anbefaler Speed Abs fra Iron Gym!

I tillegg til et magehjul kan det vært lurt å gå til innkjøp av en treningsmatte, slik at du slipper å plassere knærne rett på det harde underlaget.

Ab Rollout – Teknikk

Begynn øvelsen ved å sette deg på knærne dine, med begge hendene plassert på magehjulet.

For å unngå unødig belastning på knærne, bør du plassere de på en treningsmatte eller lignende.

Skyt deretter ryggen oppover (slik som en katt), og rull deretter fremover – rolig og kontrollert.

Rull så langt frem du bare klarer, samtidig som du hele tiden fokuserer på å stramme magemusklene dine for å opprettholde en stabil kjerne.

Så snart du har rullet så langt frem du klarer, fører du kroppen tilbake igjen til utgangsposisjonen.

Pass også på at du konstant strammer magemusklene mens du ruller tilbake igjen – dette bidrar til å gi deg bedre effekt av øvelsen, samtidig som du unngår skader.

Vær oppmerksom på at ab rollout er en svært krevende øvelse, og det er derfor helt i orden om du ikke klarer å strekke kroppen helt ut i starten.

Begynn rolig, og i løpet av kort tid vil du se at du klarer å rulle lengre og lengre frem!