Du har kanskje hørt mye snakk om kollagen den siste tiden.

For deg som ikke har hørt om kollagen, så er det et protein – og det er faktisk det proteinet man finner mest av i menneskekroppen.
Faktisk er omkring 30% av kroppens proteinsammensetning bestående av kollagen.

Kollagenproteinet er, som andre proteiner, bygd opp av aminosyrer.
Aminosyrene i kollagen er helt nødvendige for at kollagenet skal bidra med sine helt spesielle egenskaper.

De spesielle egenskapene det her er snakk om er kollagenets virkning på huden.
Omkring 75 prosent av hudens grunnstruktur er bestående av kollagen, og stoffet har derfor stor innvirkning på hudens struktur og elastisitet.

Enklere forklart; Kollagenet bidrar til å forebygge både tørr hud, såkalt vinterhud – og gir i tillegg huden mer glød.

Foruten å være en viktig bidragsyter for frisk og sunn hud, spiller kollagen en viktig rolle for både hår, negler, brusk, leddbånd, øyne og ben.
Kollagen fungerer ved at det dannes et sterkt nettverk innad i bindevevet – som fungerer som byggemateriale for kroppen.

Det er mye fokus på kollagen som kosttilskudd, og vi har blant annet publisert vårt helt egne test av kollagentilskudd.

Dette tilsier forøvrig ikke at man er nødt til å bruke et kosttilskudd for å få i seg nok kollagen.

Det finnes mange gode og naturlige kilder som har et høyt innhold av kollagen, eller eventuelt et høyt innhold av stoffene som bidrar til kollagenproduksjonen.

1. Matvarer med Vitamin C

Vitamin C er en av de mest essensielle byggeblokkene for kollagenproduksjonen, og matvarer med høyt innhold av vitamin C er derfor å anbefale.

Typiske matvarer som har et høyt innhold av vitamin C er frukt og grønnsaker, slik som appelsin, jordbær, tomater og poteter.

2. Eggehvite

Egg, og da spesielt eggehviten, har et svært høyt innhold av aminosyrene glycine og proline.

Sammensatt er glycine og proline de primære aminosyrene som er å finne i kollagen, og derfor absolutt noe du bør spise nok av dersom du ønsker å øke kollagennivået ditt!

3. Cashewnøtter

Mineralet kobber har vist seg å ha en stor innvirkning på kroppens egne produksjon av kollagen.

En enkel metode for å øke det daglige inntaket av kobber er å spise litt cashewnøtter, som har et naturlig høyt innhold av dette mineralet.

Dersom det ikke er nok, inneholder cashewnøtter også masse sunt fett – bare pass på at det ikke blir for mye salt!

4. Kylling

Som nevnt er glycine en svært viktig bestanddel i kollagenproteinet.

Det har faktisk vist seg at kylling har et svært høyt innhold av glycine.
Det er forøvrig ikke i selve kyllingkjøttet man finner store mengder av glycin, men derimot i skinnet.

For å få i deg rikelige mengder glycin fra kylling må du altså klare å få i deg skinnet også!

5. Sopp

Sopp.. enten hater man det, eller så elsker man det.

Dersom du trenger litt ekstra motivasjon for å spise sopp, kan vi friste med at sopp inneholder aminosyren proline.

Som nevnt er proline en svært viktig komponent i kollagenproteinet, og er derfor absolutt noe du bør fokusere på å få i deg!