De fleste av oss kan nok innrømme å ha forsøkt en eller flere dietter opp gjennom årene – og vi vet at det bugner av tips og råd for at du skal gå ned i vekt.
Ikke alle er like gjennomtenkte, som eksempelvis babymat-dietten, småkakedietten eller eplecidereddik-dietten.

Uansett hva slags diett du begynner på, vil du merke at den fører til et vekttap i begynnelsen.

Men det er nettopp det som gjør at disse diettene ikke fungerer, for den eneste dietten som virker er den du klarer å holde deg til. Og hvem vil vel spise babymat resten av livet?

 3 ting til felles

I en studie fra 2016 ble det sett på hvilke dietter som har best effekt, og alle disse diettene har 3 ting til felles.

Merk at dette gjelder dietter som fokuserer på et kaloriunderskudd for å gå ned i vekt.

1. Unngå tilsatt sukker og finmalt mel

Matvarer som er tilsatt sukker eller som inneholder finmalt mel inneholder mange tomme kalorier, og små mengder øker det totale kaloriinntaket ditt.

Dette vil typisk være bakevarer, søtsaker, brus og drikker o.l.
Ved å unngå denne type matvarer vil du veldig enkelt spare deg for masse kalorier som kroppen din ikke trenger.

Gå heller for matvarer som ikke inneholder tilsatt sukker, og matvarer som inneholder fullkorn eller sammalt mel.

Fullkorn inneholder mye fiber og det har et betydelig høyere innhold av kostfiber, vitaminer, mineraler og antioksidanter.

2. Bør inneholde masse grønnsaker

Grønnsaker er en super kilde til karbohydrater som gir masse god næring som metter.

Grønnsaker har et lavt kaloriinnhold, som gjør at du kan spise store mengder uten at det påvirker dietten.
Hvis du inkluderer grønnsaker i kostholdet ditt vil det altså hjelpe på sultfølelsen som igjen hjelper med søtsuget.

Grønnsaker er veldig allsidige, og kan enkelt implementeres i ethvert måltid.

Bruk de rå, stekte eller kokte, bak dem i ovnen eller grill dem.
Uansett så er det kjempegodt!

3. Dietten skal gjøre deg god og mett

Det som gjør at de aller fleste feiler når de går på diett, er følelsen av å ikke bli mett når man spiser.

Hvis man ikke får en metthetsfølelse når man har spist, vil man uunngåelig gjøre dårlige valg og spise mer enn dietten tilsier.
Om dette er tilfellet er det ikke du som har gjort noe galt, da er det dietten som ikke passer for deg.

Gjør en livsstilendring

Uansett hvilken diett du følger, så sjekk gjerne at den følger disse rådene. I tillegg bør dietten være tilrettelagt sånn at du kan følge den på lang sikt.
Sannsynligheten er stor for at du vil gå tilbake til start etter at du avslutter en diett, da de aller fleste går tilbake til gamle vaner.

Vi mener at den beste dietten er den du klarer å følge livet ut, og da er det mer en livsstilsendring enn en diett som må på plass.

Spis masse grønnsaker til hvert måltid, unngå for mye sukker og finmalte kornprodukter – og spis deg mett!

Det er ikke spesielt komplisert, men det kan være utfordrende dersom du ikke er vant til å bruke mye grønnsaker i maten.
Begynn isåfall med de enkle grønnsakene, og legg til de mer ukjente etterhvert.

Vær vågal, prøv noe nytt og opplev nye smaker.
Lykke til!