Det føles kanskje som at du spiser alt du klarer, men allikevel går du ikke opp i vekt.

Hvem har vel ikke hørt det?

«Jeg spiser jo hele tiden, men jeg går ikke opp i vekt!»

Vel, i realiteten er det nok slik at du tror at du spiser veldig mye – uten at du egentlig får i deg så veldig mye kalorier.

Vi vet forøvrig at det kan være vanskelig å gå opp i vekt for mange, og vi har derfor samlet 10 tips som gjør det enklere for deg å gå opp i vekt!

10 tips som får deg opp i vekt!

Optimalt sett bør du helst gjennomføre alle tipsene her, men det vil selvfølgelig hjelpe om du bare gjennomfører noen av dem også.

1. Logg hvor mye du spiser

Som vi nevnte er det slik at man ofte tror at man spiser mye, uten at kaloriinntaket nødvendigvis er så høyt.

Den eneste måten å finne ut hvor mye du faktisk får i deg i løpet av en dag er å logge maten.

Sett av totalt 3-4 dager hvor du loggfører absolutt alt du spiser, og så kan du se på det daglige kaloriinntaket etter dette.

Antageligvis blir du overrasket over hvor lite kalorier du faktisk spiser!

2. Loggfør aktiviteter

I tillegg til å loggføre hvor mye du spiser, bør du også logge hvor mye du er i aktivitet.

Mange av de som sliter med å gå opp i vekt er ganske mye i aktivitet i løpet av dagen.

Om du for eksempel har en aktiv jobb vil kaloriforbruket være mye høyere enn for de som sitter rolig fra 8 til 16, og du må dermed spise deretter.

3. Innta næring i flytende form

Om du ikke orker å spise hele dagen kan det være en idè å innta deler av kaloriene i flytende form.

Det finnes mange produkter som er spesielt tilpasset vektøkning på markedet, som gjerne inneholder mer enn 1000 kalorier per servering!

4. Spis regelmessig

For å kunne innta mest mulig kalorier er det lurt om du spiser regelmessig.

Dersom du kun spiser 2 måltider om dagen sier det seg selv at det vil være mye vanskeligere å innta de kaloriene du trenger.

Del gjerne opp slik at du totalt har 4-6 måltider gjennom dagen.

Med denne strategien kan du spise mindre til hvert måltid, og du slipper å spise som en hest 1-2 ganger om dagen.

5. Spis mer nøtter

Nøtter har et høyt energiinnhold, samtidig som det ikke er særlig mettende.

I gjennomsnitt innholder nøtter 500 – 600 kalorier per 100 gram, og du kan derfor enkelt øke kaloriinntaket ved å spise 1 – 2 never med nøtter til hvert måltid.

6. Tren styrke!

Hvis målet ditt er å gå opp i vekt er sjansen stor for at du allerede nå trener styrke.

Dersom du ikke gjør det er det bare å sette i gang!

Styrketrening vil gi deg mer muskler, og siden muskler veier mer enn fett så vil veien mot vektoppgangen bli enklere!

7. Bruk kreatin

Kreatin er et godt dokumentert kosttilskudd som bidrar til blant annet økt styrke og mer muskelmasse.

Kreatin er altså et perfekt kosttilskudd for deg som ønsker å gå opp i vekt, og du vil samtidig nyte godt av de andre fordelene dette kosttilskuddet har.

8. Vær tålmodig

Det er med vektoppgang som det er med vektnedgang.

Resultatene kommer simpelthen ikke over natten, og du må være forberedt på at det kan ta noen måneder før du virkelig begynner å se resultater.

Her gjelder det bare å være tålmodig.

Dersom du er konsistent og følger planen så vil resultatene komme!

9. Kutt ned på kondisjonstreningen

Dersom du jogger flere ganger i uken så kan det være en idè å kutte ned litt på akkurat denne treningsformen.

Jogging og løping er en treningsform som er svært sunn for både mental og fysisk helse, så vi anbefaler naturligvis ikke at du kutter det helt ut.

10. Følg planen – også i helgene!

Du har antageligvis en plan for hvordan du skal klare å gå opp i vekt, og ofte er det slik at planen følges til punkt og prikke på hverdager.

Men hva skjer når helgen kommer?

Man tar seg «fri» og følger ikke planen.

Dette er dyrebar tid, og for å få resultater raskest mulig bør du følge planen hele tiden – også i helgene!

Lykke til med vektoppgangen!