En avgjørelse svært mange synes er vanskelig er nok hvor mange ganger man bør trene i løpet av uka.

Enkelte trener så mye som 6-7 dager i uka, mens andre sverger til at kun 2 ganger i uka er nok.

Dessverre så er det ikke et fasitsvar på akkurat dette, og hvor ofte du bør trene avhenger både av genetiske faktorer – og ikke minst, treningsprogrammet du følger!

Til tross for at det ikke finnes et fasitsvar, bør du allikevel vie noe tid til å finne ut hvor ofte du bør trene, da det enkelt og greit kan ha stor innvirkning på resultatene du oppnår.

Tren for ofte, og du vil ikke få nok restitusjon.
Tren for sjeldent, og du vil rett og slett ikke belaste musklene nok til å oppnå de resultatene du ønsker.

Dersom du ikke har trent veldig lenge, og befinner deg et sted mellom nybegynner og erfaren, er det forøvrig mye som tyder på at det å trene 3 ganger i uka er tilstrekkelig.

Men.. hva med den klassiske «bro-splitten» hvor du dedikerer en hel dag til 1-2 muskelgrupper, tenker du kanskje?

Dette har gang på gang vist seg å være en suboptimal treningsmetode, da du i praksis vil ende opp med å trene hver muskelgruppe kun èn gang per uke – frekvensen blir altså for lav!

Hvem bør trene 3 ganger i uka?

Som nevnt er det mye som tyder på at de som befinner seg et sted mellom nybegynner og erfaren burde trene 3 ganger i uka.

Hvor erfaren du er avhenger forøvrig ikke av hvor ofte du har trent – men heller hvor mye du klarer å løfte i de 3 store øvelsene, nemlig knebøy, benkpress og markløft.

  • Tips: For å finne ut hvor erfaren du er basert på din egen styrke anbefaler vi at du sjekker ut denne siden!

Om du er som undertegnede, og endte opp med en aldri så liten reality check etter å ha brukt kalkulatoren vi lenket til, kan det godt være at det er en god idè å begynne med styrketrening 3 dager i uka.

Hvor ofte du bør trene avhenger forøvrig ikke bare av hvor erfaren du er – den generelle livsstilen din er naturligvis også en svært viktig faktor.

Dersom du har en svært aktiv og krevende jobb, kan det godt være at det rett og slett ikke er hensiktsmessig å trene mer enn 2-3 ganger per uke.

Om du derimot stort sett sitter i ro hele dagen, kan det godt være at du heller bør gå for et fullkroppsprogram hvor du trener annenhver dag.

Fordeler med styrketrening 3 ganger i uka

Som nevnt kan det for mange være en god løsning i trene styrke 3 ganger i løpet av uka, og vi ser nå derfor på enkelte fordeler med et slikt oppsett.

1. Økt frekvens

En av de største fordelene med å trene 3 ganger i uka, er at frekvensen vil øke betraktelig, sammenlignet med en tradisjonell 4- eller 5-splitt.

Den økte frekvensen er nødvendigvis avhengig av at du trener et fullkroppsprogram, som absolutt er å anbefale.

Ved å følge et slikt fullkroppsprogram vil du kunne trene alle muskelgrupper flere ganger i løpet av uka – som i det store og hele har vist seg å gi bedre resultater enn å trene hver muskelgruppe 1-2 ganger per uke.

2. Forbedret restitusjon

Dersom du trener 3 ganger i uka, vil du per definisjon ha igjen hele 4 dager til å restituere.

Kombiner dette med det forrige punktet, altså økt frekvens, og det begynner å danne seg et bilde av hvorfor denne treningsfrekvensen er å anbefale.

Du vil altså ikke bare kunne trene hver muskelgruppe oftere, men du vil også kunne restituere mer!

3. Mer tid til rådighet

Hvem vil vel ikke ha mer fritid?

Greit nok, dersom du er en av de som simpelthen elsker å trene, så kan det være at 3 ganger pr uke rett og slett ikke er nok.

De fleste av oss er forøvrig ikke slik, og i en ellers hektisk hverdag er det ofte lite tid igjen til å slappe av og gjøre de tingene man virkelig har lyst til.

Ved å legge om til et oppsett hvor du trener 3 ganger i uka, vil du rett og slett få bedre tid til å gjøre andre ting – samtidig som resultatene også i mange tilfeller blir bedre.

Lykke til med treningen!