Kelso Shrugs – Perfekt for traps!

Kelso Shrugs

En av musklene som tilsynelatende ofte blir oversett er trapezius.

Trapezius forkortes ofte til traps, og er på norsk det vi kaller for trapesmuskelen – eller kappemuskelen.

Trapesmuskelen er lokalisert ved toppen av ryggraden, og strekker seg helt ned til korsryggsmuskelen.

Denne muskelen er bred og trekantformet, hvor hovedfunksjonen er å bidra til bevegelse i skulderleddet – i form av bevegelse nedover og oppover, samt dreining av selve skulderbladet.

Ved å fokusere på å trene trapesmuskelen sikrer du god bevegelighet i skulderbladene, og holdningen din vil typisk også bli bedre ved at du reduserer risikoen for fremoverdreide skuldre.

En av øvelsene som passer perfekt for å bygge solide og muskuløse traps er kelso shrugs.

Kelso Shrugs – Teknikk

Ved å utføre kelso shrugs vil du enkelt kunne legge belastning på hele trapesmuskelen, og spesielt den nedre delen.

I tillegg til dette vil også den store rombemuskelen få kjørt seg, som er en muskel som går fra skulderbladet til ryggsøylen.

Kelso shrugs kan utføres med både manualer og stang, og du er avhengig av å ha en treningsbenk til rådighet.

Vi beskriver nå hvordan øvelsen utføres med stang, men det er altså ingenting i veien for at du heller bruker manualer, dersom du føler at dette gir deg bedre kontakt med musklene.

Kelso shrugs utføres slik:

  1. Forbered deg til øvelsen ved å finne en treningsbenk, og still den inn med omkring 30-graders vinkel i ryggpartiet.
  2. Legg deg ned på benken med ansiktet ned, samtidig som du sikrer at kroppen holdes stabil ved å plante bena godt i underlaget.
  3. Ta deretter tak i vektstangen med et underhåndsgrep, med omkring èn skulderbreddes avstand mellom hendene dine.
  4. Dra deretter vektstanga oppover mot kroppen, samtidig som du fokuserer på å føre skulderbladene dine ned og bakover så hardt du klarer.
  5. Når vektstangen er løftet helt opp til benken skal du kjenne at skulderbladene trekkes skikkelig sammen.
  6. Før deretter vektstangen rolig og kontrollert tilbake til utgangsposisjonen.

Lykke til med treningen!

Kilde: T-Nation.com

GetFitness

GetFitness er en nettside hvor det publiseres nyttig informasjon om trening, kosthold og kosttilskudd. Vi ønsker å bidra med kunnskap og informasjon, slik at du kan gjøre de beste valgene for deg selv og din egen helse. Artiklene som publiseres på vårt nettsted er ment for å være informative, og flere av artiklene er publisert av frivillige som ønsker å dele sin kunnskap om trening og kosthold. Kontakt oss gjerne dersom du ønsker å publisere en artikkel hos oss!