Hvilepuls: Hva er normalt for folk flest?

Kvinne med normal hvilepuls

Hvilepuls omtales ofte som et godt mål på hvor god form man er i. Så godt som alle pulsklokker har funksjoner for å måle hvilepulsen. Det ser samtidig ut til at folk blir mer og mer opptatt av nettopp dette.

Annonsørinnhold

Black Friday Hellofresh

Eksklusivt Black Week-tilbud hos HelloFresh!

Nye kunder kan nå spare inntil 1259 kroner på de 4 første matkassene. Tilbudet gjelder kun i en begrenset tidsperiode!

Bestill her

I denne artikkelen gir vi deg informasjon om hva som er normal hvilepuls. Samtidig går vi gjennom ulike faktorer som påvirker hvilepulsen, og hvordan man bør måle den.

Obs: Leser du denne artikkelen fordi du er litt bekymret for hjertehelsen din? Kanskje du har merket at noe ikke er helt som det pleier med hjertet ditt? Da bør du oppsøke lege. Ekstraslag er stort sett ufarlige, men det er kun en lege som faktisk kan ta den vurderingen. Innholdet i denne artikkelen er ikke medisinske råd!

Normal hvilepuls: Innholdsfortegnelse

Kort Oppsummert: Ofte Stilte Spørsmål

Hva er hvilepuls?

Hvilepuls er et mål på hvor raskt hjertet ditt slår når du er i hvile. Hjertefrekvensen måles i antall sleg per minutt.

Hvordan måles hvilepuls?

  1. Trykk fingrene inn mot håndleddet eller mot halspulsåren. Prøv deg litt frem til du kjenner pulsen din godt.
  2. Bruk en stoppeklokke, og still den inn til 60 sekunder.
  3. Tell alle pulsslagene i løpet av de 60 sekundene. Dette er hvilepulsen din!

Når bør man måle hvilepulsen?

Du skal være helt i ro, og kroppen skal være avslappet. Du skal ikke være stresset, og om du akkurat har vært i bevegelse vil pulsen gjerne være en god del høyere.

Stort sett er det anbefalt å måle hvilepulsen på morgenen, rett etter du har våknet. Og for all del – mål den før du tar morgenkaffen!

Hva er en normal hvilepuls?

Normal hvilepuls for voksne er stort sett 50 – 80 slag per minutt. Om du er i veldig god form kan pulsen være betraktelig lavere. På den andre kan pulsen være noe høyere om du er i dårlig form.

Hva er en bra hvilepuls?

Hva som er bra hvilepuls varierer fra person til person. Både gener, alder og kjønn vil påvirke hvilepulsen.

Generelt sett ansees en hvilepuls på 50 – 60 for å være spesielt bra. Gjennomsnittet er 50 – 80 slag per minutt.

En lav hvilepuls er for øvrig kun bra om du er i god form. Om du er i dårlig form, og samtidig har lav hvilepuls, kan det være fornuftig å ta en tur til legen.

Hva gjør jeg om hvilepulsen har gått opp?

En av de vanligste årsakene til at hvilepulsen går opp er at man har blitt i dårligere form. Stress er også en vanlig årsak til høyere hvilepuls.

Om hvilepulsen din har steget betraktelig den siste tiden anbefaler vi deg å rådføre med lege.

Er hvilepuls på 40 normalt?

Hvilepuls på 40 er ganske lavt. Om du er veldig godt trent er det ikke utenkelig at hvilepulsen er en del lavere enn 50 slag per minutt.

Det kan også være noe så enkelt som at genene dine har gitt deg en litt lavere puls.

Om du har lav puls uten at du er i god form bør du oppsøke lege for nærmere vurdering.

Hva er hvilepuls?

Hva er hvilepuls

Om du allerede har kommet deg inn på denne artikkelen, vet du vel sannsynligvis hva hvilepuls er. Vi gir likevel en kortfattet og enkel forklaring.

Hvilepuls er et mål på hvor raskt hjertet ditt slår når du er i hvile. Her er det altså hjertefrekvensen som måles, og det måles stort sett i antall slag per minutt. Om man sier at man har en hvilepuls på 60 slag, vil dette si at hjertet slår 60 ganger i minuttet. 

Generelt sett vitner en lav hvilepuls om at man er i god form. Samtidig har det vist seg at personer med lav hvilepuls kan ha lavere risiko for å utvikle hjerte- og karsykdommer på sikt.

Det er mange faktorer som spiller inn på hvilepulsen. Derfor er det viktig at du vet når og hvordan den skal måles for å få et så nøyaktig resultat som mulig!

Hvordan måle hvilepuls?

Måle hvilepuls på håndleddet

Puls- og aktivitetsklokker beregner nesten alltid hvilepulsen din for deg. Det vil likevel ikke si at alle målingene er nøyaktige. Mange av klokkene fra Fitbit beregner faktisk hvilepulsen basert på et snitt gjennom hele dagen. Dette blir ofte feil, da pulsen tross alt varierer veldig.

Undertegnede har en hvilepuls på omtrentlig 45, målt tidlig på morgenen. På dager med mye aktivitet har likevel flere pulsklokker rapportert om en mye høyere puls enn det. Ofte kan altså gamlemåten være den beste!

Den enkleste måten å måle hvilepulsen er å trykke fingrene mot håndleddet eller mot halsen. Så snart du holder på riktig sted vil du tydelig kjenne pulsen mot fingrene dine.

Hvilepulsen kan for øvrig ikke måles når som helst. Du skal være helt i ro, og kroppen skal være avslappet. Du skal ikke være stresset, og om du akkurat har vært i bevegelse vil pulsen gjerne være en god del høyere. Stort sett er det anbefalt å måle hvilepulsen på morgenen, rett etter du har våknet. Og for all del – mål den før du tar morgenkaffen!

  1. Trykk fingrene inn mot håndleddet eller mot halspulsåren. Prøv deg litt frem til du kjenner pulsen din godt.
  2. Bruk en stoppeklokke, og still den inn til 60 sekunder.
  3. Tell alle pulsslagene i løpet av de 60 sekundene. Dette er hvilepulsen din!

Mange anbefaler at man kun måler pulsen i 15 sekunder, og ganger resultatet med 4 for å finne antall slag per minutt. Denne metoden gir en god pekepinn, men tar ikke hensyn til én viktig faktor – nemlig det som ofte kalles for sinusarytmi.

Kort om respiratorisk sinusarytmi og HRV

HRV står for Heart Rate Variability, og sier noe om hvor mye tiden varierer mellom hvert hjerteslag. Hjertet slår altså ikke 100% regelmessig hele tiden. En lav hvilepuls er jo typisk ansett som et sunnhetstegn. Det kan man ikke si om HRV. En høyere HRV (altså mer variasjon mellom hjerteslagene) kan vitne om bedre hjertehelse og kondisjon.

Samtidig har man det som kalles for respiratorisk sinusarytmi. Dette er noe man ofte ser hos barn og unge, samt de som er spesielt godt trent. I bunn og grunn innebærer det at pulsen varierer basert på om du puster inn eller ut. Når du puster inn vil pulsen kunne stige, før den raskt synker igjen så fort du puster ut.

La oss komme til poenget. Om du tar et langt innpust når du skal måle hvilepulsen din, er sjansen stor for at pulsmålingen blir litt høyere enn den egentlig skulle vært. Korte målinger på 10 – 15 sekunder kan derfor raskt bli unøyaktige. En måling på 60 sekunder vil stort sett gi et mer nøyaktig resultat!

Hva er normal hvilepuls?

Hvilepulsen vil variere med alderen. De første årene av livet er hvilepulsen ofte en god del høyere enn senere i livet. Samtidig er det visse forskjeller mellom menn og kvinner.

Normal hvilepuls for voksne er stort sett 50 – 80 slag per minutt. Om du er i veldig god form kan pulsen være betraktelig lavere. På den andre kan pulsen være noe høyere om du er i dårlig form.

For veldig godt trente personer er det ikke uvanlig at hvilepulsen kan krype ned mot 40 slag / minutt. I følge forskning.no hadde Bjørn Dæhlie en hvilepuls på 30 slag per minutt i sin tid. Vi vet ikke med deg, men om hvilepulsen til noen i redaksjonen her gikk ned til 30 hadde det nok ikke tatt lang tid før legevakten hadde fått en telefon. Til gjengjeld kan vi vel ikke akkurat påstå at vi er like godt trent som Bjørn Dæhlie var, heller.

Om du sitter mye i ro, og er i generelt dårlig form, kan hvilepulsen fort gå over 80 slag per minutt. Innenfor medisinen har det lenge vært kjent at en hvilepuls på over 100 slag/min gir økt risiko for hjerte- og karsykdommer. Fagbegrepet for dette er takykardi. 

  • Tips: Om du bruker mobil kan du scrolle til siden i tabellene for å se alle verdiene!

Tabell: Hvilepuls for kvinner

AldersgruppeEliteutøverFremragendeGodt trentGjennomsnittUnder gjennomsnitt
18 - 2554 - 6061 - 6566 - 6974 - 7885+
26 - 3554 - 5960 - 6465 - 6873 - 7683+
36 - 4554 - 5960 - 6465 - 6974 - 7885+
46 - 5554 - 6061 - 6566 - 6974 - 7784+
56 - 6554 - 5960 - 6465 - 6874 - 7784+
Over 6554 - 5960 - 6465 - 6873 - 7684+

Tabell: Hvilepuls for menn

AldersgruppeEliteutøverFremragendeGodt trentGjennomsnittUnder gjennomsnitt
18 - 2549 - 5556 - 6161 - 6570 - 7382+
26 - 3549 - 5455 - 6162 - 6571 - 7482+
36 - 4550 - 5657 - 6263 - 6671 - 7583+
46 - 5550 - 5758 - 6364 - 6772 - 7684+
56 - 6551 - 5657 - 6162 - 6772 - 7582+
Over 6550 - 5556 - 6162 - 6570 - 7380+

Påvirkes av mange faktorer

Det er ikke til å komme unna. Det er mange eksterne faktorer som kan påvirke hvilepulsen din. Hvilepulsen kan derfor variere ganske så mye fra dag til dag, avhengig av hvilken situasjon du befinner deg i.

Vi har listet ut noen av de vanligste faktorene som kan påvirke hvilepulsen din.

  • Stress. Om du har vært stresset den siste tiden er det ikke uvanlig at hvilepulsen er litt høyere. Dette er i utgangspunktet ikke farlig, med mindre stresset blir en fast del av hverdagen.
  • Stimulanter. Både koffein og nikotin er stimulanter som kan øke hjerterytmen din. Endringen er midlertidig, og pulsen vil gå ned igjen så snart stoffene er ute av kroppen.
  • Tid på døgnet. Pulsen er stort sett lavest tidlig på morgenen, rett etter du har våknet. Sent på kvelden, når både kropp og sinn har fått roet ned, er det også typisk at pulsen går ned.
  • Gener. Det er ikke bare formen du er i som påvirker hvilepulsen. Gener har også mye å si. Noen har rett og slett litt lavere / høyere hvilepuls enn andre, uten at det nødvendigvis tilsier at det er noe galt.
  • Trening. Pulsen går opp når vi trener. Om du har trent hardt kan pulsen også forbli litt høyere en stund etter trening.
  • Temperatur. Om det er veldig kaldt vil pulsen som oftest stige. Kroppen må rett og slett jobbe hardere for å holde på varmen.
  • Kroppsstilling. Hvorvidt du står, sitter eller ligger vil også påvirke pulsen. Generelt sett er pulsen lavest når man ligger.

Les også: Beste Aktivitetsklokke: Test av aktivitetsklokker

Kilder