Vi alle har vel lyst på litt treningsfri i blant, spesielt i perioder rundt høytider og ferier.

Kanskje har du ikke engang lyst til å deg fri fra treningen, men du har rett og slett ikke mulighet til å trene.

Vi har vel alle vært i den situasjonen – dagene går, og vi føler at musklene blir mindre og mindre for hver dag.

Men hva er det egentlig som skjer med kroppen i løpet av de ukene vi tar treningsfri?
Kommer alle resultatene du har jobbet så hardt for til å forsvinne, eller har det rett og slett ingenting å si?

Forsøket

Vi i GetFitness er ikke de eneste som har lurt på dette, og et team av forskere samlet derfor sammen 20 personer som alle trente styrke på en jevnlig basis.

Totalt foregikk forsøket over 10 uker.
De første 4 ukene fulgte alle deltakerne eksakt samme program.
De neste 2 ukene tok deltakerne treningsfri.

De resterende 4 ukene ble igjen alle deltakerne instruert til å gjennomføre samme treningsprogram.

Resultatet

Alle deltakerne økte i både styrke og muskelmasse de første 4 ukene, som i seg selv er lite overraskende gitt at de fulgte eksakt samme treningsprogram.

Etter de 2 ukene med treningsfri så ble som sagt deltakerne beordret til å begynne å trene igjen.

Det interessante er at ingen av deltakerne opplevde noen nevneverdig nedgang i hverken styrke eller muskelmasse i løpet av de 2 ukene uten trening.

Så snart deltakerne begynte å trene igjen fortsatte de også å øke i både styrke og muskelmasse – og resultatene kom like fort som i den første perioden.

Hva dette betyr for deg

Dette betyr rett og slett at du ikke skal være redd for å ta 1-2 uker fri fra trening dersom du føler at kroppen trenger det.

Høyst sannsynlig så kommer du ikke til å miste hverken styrke eller muskler – og gitt at du ikke propper innpå med pizza og McDonalds hver eneste dag, så vil du antageligvis ikke legge på deg noe særlig fett heller!