5 myter om treningsstrikker som du ikke bør tro på!

Treningsstrikk

Treningsstrikker er et fantastisk godt verktøy, både for nybegynnere og mer erfarne mosjonister.

Sammenlignet med tradisjonell vekttrening er treningsstrikker oftest langt mer skånsomme mot ledd og muskler, og skaderisikoen er oftest langt lavere.

Til tross for at treningsstrikker er relativt enkle å bruke, eksisterer det likevel enkelte myter om den generelle bruksmåten og effekten man får av å trene på denne måten.

I denne artikkelen ser vi på 5 myter om treningsstrikker som bør avlives en gang for alle.

1. Myte: Treningsstrikker er ikke like effektive som vekter

Svært mange er av den oppfatningen av at treningsstrikker ikke gir like god effekt som tradisjonell styrketrening.

Det er likevel svært lite som tilsier at bildet er så svart-hvitt som dette.

Hvor effektive treningsstrikkene er avhenger i all hovedsak av målet du har med treningen din.

Dersom målet er å løfte så mye som overhodet mulig i markløft, vil det naturligvis være lite fornuftig å benytte seg av treningsstrikker til enhver tid.

Om du derimot har som mål å stramme opp muskulaturen i underkroppen, er treningsstrikker et minst like godt verktøy som vektene!

2. Myte: Treningsstrikkene bør alltid plasseres rundt lårene

Man ser gang på gang at treningsstrikkene plasseres rundt lårene.

Dette tilsier for øvrig ikke at man alltid bør ha treningsstrikkene plassert på denne måten.

Hvor du plasserer treningsstrikkene avhenger av hvilke muskler du skal trene, og ofte er det også hensiktsmessig å plassere dem rundt leggene.

3. Myte: Treningsstrikker med lav belastning gjør deg ikke sterkere

Alle treningsstrikker, også de som ikke gir veldig høy belastning, vil bidra til å styrke muskulaturen.

Dersom du trener med lett belastning kan du eksempelvis øke antallet repetisjoner, noe som på sikt vil bidra til bedre utholdenhet og mer robust muskulatur.

4. Myte: Alle treningsstrikker er like

Når du først skal gå til innkjøp av treningsstrikker så er det viktig at du vier litt tid til å finne ut av hvilke strikker du bør kjøpe.

I første omgang bør du forsikre deg om at treningsstrikkene er produsert av et solid og slitesterkt materiale, samtidig som de så absolutt bør være komfortable i bruk.

Motstanden som tilbys av treningsstrikkene varierer også i stor grad.

Dersom du ikke har trent spesielt mye før, bør du kjøpe treningsstrikker som gir relativt lav motstand – slik at du kan trene inn teknikken og unngå skader.

5. Myte: Treningsstrikkene bør være skikkelig stramme

Dersom du planlegger å gjennomføre en relativt intens treningsøkt er det naturligvis ønskelig at treningsstrikkene gir en viss motstand.

Bare pass på at strikkene ikke blir for stramme.

Optimalt sett bør treningsstrikkene være stramme nok til at du virkelig kjenner at muskulaturen må jobbe, men ikke så stramme at du begynner å «jukse» med teknikken.

På sikt kan dette føre til skader, og resultatene vil heller ikke bli like gode.

Lykke til med treningen!

GetFitness

GetFitness er en nettside hvor det publiseres nyttig informasjon om trening, kosthold og kosttilskudd. Vi ønsker å bidra med kunnskap og informasjon, slik at du kan gjøre de beste valgene for deg selv og din egen helse. Artiklene som publiseres på vårt nettsted er ment for å være informative, og flere av artiklene er publisert av frivillige som ønsker å dele sin kunnskap om trening og kosthold. Kontakt oss gjerne dersom du ønsker å publisere en artikkel hos oss!