T-bar Roing: Ultimat øvelse for ryggmuskulaturen!

T-bar roing

Du har kanskje hørt om både fremoverbøyd og sittende roing. Men har du hørt om t-bar roing?

Annonsørinnhold

Black Friday Hellofresh

Eksklusivt Black Week-tilbud hos HelloFresh!

Nye kunder kan nå spare inntil 1259 kroner på de 4 første matkassene. Tilbudet gjelder kun i en begrenset tidsperiode!

Bestill her

T-bar roing er en fantastisk øvelse for å bygge en fyldig og massiv ryggmuskulatur, og er derfor en øvelse vi anbefaler til alle som ønsker en solid rygg!

I hovedsak vil den øvre og midtre delen av ryggmuskulaturen belastes mest når du utfører t-bar roing, og du vil også merke at lats aktiveres under øvelsen.

For å utføre øvelsen trenger du kun en vektstang. Før du begynner plasserer du enden på vektstangen inntil et powerrack eller eventuelt i et hjørne.

T-bar Roing: Dette er teknikken

T-bar roing minner på mange måter om helt vanlig fremoverlent roing. Forskjellen er at du står med vektstanga mellom bena dine, og du holder tak i stanga rett ved der vektskivene festes.

  1. Still deg opp med omtrent en skulderbreddes avstand mellom føttene dine. Vektstangen skal ligge på gulvet mellom bena dine.
  2. Bøy deretter knærne omkring 45 grader, og ta tak i vektstangen. Ryggen skal være vinklet, men pass på at den også er rett.
  3. Dra deretter stanga oppover mot kroppen, mens du fokuserer på å stramme til i ryggen.
  4. Når vektskivene treffer brystet ditt, holder du denne posisjonen i 1-2 sekunder.
  5. Senk deretter stangen rolig ned igjen til utgangsposisjonen.

For mange er det lettere å lære nye øvelser ved å se på en video, så vi anbefaler derfor at du tar en titt på demonstrasjonen av t-bar roing under!