Du har kanskje hørt om både fremoverbøyd og sittende roing.

Men har du hørt om t-bar roing?

T-bar roing er en fantastisk øvelse for å bygge en fyldig og massiv ryggmuskulatur, og er derfor en øvelse vi anbefaler til alle som ønsker en solid rygg!

I hovedsak vil den øvre og midtre delen av ryggmuskulaturen belastes mest når du utfører t-bar roing, og du vil også merke at lats aktiveres under øvelsen.

For å utføre øvelsen trenger du kun en vektstang.

Før du begynner plasserer du enden på vektstangen inntil et powerrack eller eventuelt i et hjørne.

T-bar roing – Teknikk

Øvelsen utføres slik:

  1. Still deg opp med omtrent en skulderbreddes avstand mellom føttene dine. Vektstangen skal ligge på gulvet mellom bena dine.
  2. Bøy deretter knærne omkring 45 grader, og ta tak i vektstangen. Ryggen skal være vinklet, men pass på at den også er rett.
  3. Dra deretter stanga oppover mot kroppen, mens du fokuserer på å stramme til i ryggen.
  4. Når vektskivene treffer brystet ditt, holder du denne posisjonen i 1-2 sekunder.
  5. Senk deretter stangen rolig ned igjen til utgangsposisjonen.

For mange er det lettere å lære nye øvelser ved å se på en video, så vi anbefaler derfor at du tar en titt på demonstrasjonen av t-bar roing under!