Proteinshake: Bør den tas før eller etter trening?

Proteinshake før eller etter trening

Du vet nok allerede at protein er viktig for musklene våre. De bidrar til både vekst og reparasjon av musklene. Trener du mye, trenger du ekstra proteiner. Men er det noen fordeler med proteinshake? Og bør den tas før eller etter trening?

Annonsørinnhold

Black Friday Hellofresh

Eksklusivt Black Week-tilbud hos HelloFresh!

Nye kunder kan nå spare inntil 1259 kroner på de 4 første matkassene. Tilbudet gjelder kun i en begrenset tidsperiode!

Bestill her

I mange år sa ekspertene at man kunne bygge mer muskler ved å innta protein rett etter trening. Men er det hold i disse påstandene? Det skal du få svaret på litt lenger ned i artikkelen.

Hvorfor er protein så viktig?

Vi kan helt enkelt ikke leve uten. Proteiner er nødvendig for dannelse av muskler, bindevev, organer, hemoglobin, arvestoff, hår, hud, negler, skjelett, immunstoffer og mye mye mer. Så du skjønner nok at dette er viktig for oss.

Hvert protein består av lange kjeder med ulike aminosyrer, på godt norsk kalt kroppens byggesteiner. Kroppen trenger cirka 20 ulike aminosyrer. Noen av disse klarer kroppen å lage selv, mens andre må vi få tilført via kosten. Det er sistnevnte vi refererer til som essensielle aminosyrer.

Proteinets rolle for deg som trener

Proteinshake bør den tas før eller etter trening

De som trener har et høyere behov for protein enn de som ikke trener. Protein er viktig for restitusjon og reparasjon. De som trener styrketrening har et større proteinbehov enn de som driver med utholdenhet.

Verdens helseorganisasjon anbefaler et inntak på cirka 0,75 gram protein per kilo kroppsvekt per dag. Trener man og ønsker å bygge muskler, vil man ha et høyere behov. I følge Olympiatoppen vil en som trener mye utholdenhet ha et dagsbehov på 1,2-1,6 gram protein per kilo kroppsvekt. Trener man mye styrke er behovet 1,5-1,8 gram protein per kilo kroppsvekt. Forskning og studier har vist at man ikke oppnår noen fordeler ved å innta mer enn anbefalt dagsbehov.

Hva er proteinshake?

Proteinshake er en ferdigblandet drikk, som ofte lages på melkeproteiner. En vanlig shake inneholder 25-50 gram protein. Proteinshake kommer i en haug av ulike smaksvarianter, så det skulle være noe for alle.

Du bør være oppmerksom på at en proteinshake kan inneholde mye karbohydrater. Vi anbefaler deg derfor å sjekke ingrediensene, for å unngå å få i deg altfor mye sukker.

Skal proteinshaken drikkes før eller etter trening?

Så til det vi begynte å snakke om tidlig i artikkelen. Nemlig når det er mest hensiktsmessig å drikke proteinshaken.

Nyere forskning viser at det ikke har noe å si når du inntar proteiner. Det er faktisk ingen forskjell på de som inntar protein før eller etter trening, kontra de som har et generelt proteinrikt kosthold.

Så lenge du altså får i deg den anbefalte mengden med protein daglig, er det ikke nødvendig å hive seg over proteinkilder i forbindelse med trening.

Gammel forskning skapte forvirring

Det har lenge vært sagt at man bør hive i seg proteiner etter trening. Denne oppfattelsen kan ha oppstått etter en dansk studie som ble utført i 2001. Der sammenlignet de to ulike grupper med 74 år gamle menn. Her fikk den ene gruppen proteintilskudd umiddelbart etter trening, mens den andre gruppen ventet i to timer.

Resultatene viste at den første gruppen fikk en større økning av muskelmasse.

Det at forskningen ble utført på eldre, gjør at den ikke kan være fasit for hele befolkningen. Man vet at eldre trenger mer proteiner, og dette kan gjøre at eldre kan ha effekt av ekstra proteiner etter trening. Dessuten måtte testpersonene faste før trening, og da er det naturlig at de fikk effekt av proteintilskuddet. Man bør ikke faste for lenge før en treningsøkt, da det faktisk fører til at musklene brytes ned.

Det samme har derimot ikke blitt påvist hos yngre menn. Der har ikke forskerne sett noen forskjell.

Du trenger altså ikke å hive i deg proteinshake verken før eller etter trening. Eller i løpet av resten av dagen, for den saks skyld. Så lenge du får i deg nok proteiner i den daglige kosten, vil dette være mer enn tilstrekkelig.

Kilder