Vi alle har vel hørt at man ikke bør spise store måltider rett før man legger seg.

Ikke bare kan det potensielt føre til at man lettere legger på seg.
Dersom du spiser deg for mett kan det også føre til at du sover dårligere – som igjen vil påvirke restitusjonen din.

Men gjelder dette alle næringsstoffer?

Tidligere studier som er utført på temaet viser ofte til at store måltider sent på kvelden kan føre til økt fettlagring.
Studiene har også antydet at de som spiser store måltider sent på kvelden får høyere nivåer av insulin, glukose og triglyserider – som vil påvirke kroppens evne til å brenne fett.

Det finnes forøvrig andre studier som antyder at det ikke har noen særlig påvirkning på kroppens fettforbrenning dersom man spiser sent på kvelden.
Som med så mye innen trening og kosthold er det også her uenigheter.

Uansett – i studiene som konkluderte med at man ikke burde spise store måltider sent på kvelden, ble det stort sett bare testet med «vanlig hverdagskost», som typisk har et høyt innhold av både usunt fett og karbohydrater.

Men hva skjer dersom du bytter ut dette med et skikkelig kvalitetsprotein?

Kvalitetsproteinet kasein

Kasein er et protein som tas opp langsomt i kroppen, og blir derfor ofte anbefalt som et tilskudd man kan ta rett før leggetid.
Ved å innta kasein før leggetid kan man legge til rette for at den muskeloppbyggende effekten til protein vedlikeholdes gjennom hele natten.

Men hvordan vil et inntak av kasein rett før leggetid påvirke kroppens evne til å brenne fett?

En gruppe forskere ønsket å finne ut av dette, og samlet sammen en gruppe deltakere som alle trente vekter på regelmessig basis.

Deltakerne i forsøket ble delt inn i to grupper.
Den ene gruppen inntok en proteinshake med kasein midt på dagen, mens den andre gruppen inntok proteinshaken rett før leggetid.

Etter å ha utført forsøket, konkluderte forskerne med at de som inntok kasein rett før leggetid ikke hadde større sjanse for å legge på seg fett.

Konklusjonen ble altså at man kan innta protein rett før leggetid, uten at dette påvirker fettforbrenningen!

Obs: Merk at studien kun ble utført på kvinner, men alt tyder på at det sammen gjelder for menn.

Night Charge fra Proteinfabrikken

Night Charge er et proteinpulver som sikrer god tilførsel gjennom nattenProteinfabrikken har designet et protein som sikrer en komplett tilførsel av protein over en lengre periode, fra 7 – 9 timer.

Produktet Night Charge er spesielt utviklet for å legge til rette for muskelvekst og restitusjon gjennom natten, og har et proteininnhold på hele 82 gram per 100 gram!

80% av disse proteinene er kasein, som vil sikre et langsomt opptak i kroppen.

Dette produktet har en solid aminosyreprofil, og har et høyt innhold av de anabole aminosyrene Leucin, Valin, Isoleucin og Glutamin.

I tillegg til å ha en solid aminosyreprofil, vil et inntak av kasein sent på kvelden altså ikke føre til økt fettlagring i kroppen.

Night Charge fra Proteinfabrikken har også et naturlig høyt innhold av kalsium, og en shake vil dekke 54% av det daglige behovet for kalsium.

Èn servering inneholder hele 28,7 gram proteiner – og kun 131 kalorier!

Referanser

  1. University of Pennsylvania School of Medicine, https://www.sciencedaily.com/releases/2017/06/170602143816.htm
  2. The Journal of Nutrition, 2019, https://www.sciencedaily.com/releases/2019/08/190828100306.htm