Nedtrekk – Smalt grep eller bredt grep?

Nedtrekk bredt grep

Nedtrekk er en fantastisk god øvelse for å bygge muskulatur i ryggen – det er det liten tvil om.

Men, slik for mange andre styrkeøvelser, finnes det flere ulike måter å utføre nedtrekk på.

De mest vanlige variasjonene av nedtrekk er nok med smalt eller bredt grep, hvor stangen føres ned foran hodet.

Men hva er egentlig forskjellen på disse to variantene?

Når bør du velge nedtrekk med bredt grep, og når bør du gå for varianten med smalt grep?

Nedtrekk med bredt grep

Dette er sannsynligvis den mest vanlige varianten av nedtrekk.

Øvelsen utføres med et bredt grep, hvor hendene er plassert med litt mer enn èn skulderbreddes avstand mellom hverandre.

Både erfaring og forskning har vist at denne varianten aktiverer Latissimus Dorsi (lats) i størst mulig grad, og er derfor et perfekt alternativ for deg som vil bygge en bred og fyldig rygg.

Biceps vil naturligvis også aktiveres dersom du velger nedtrekk med bredt grep, men ikke i like stor grad som ved andre varianter av nedtrekk.

Nedtrekk med smalt grep

Et alternativ til tradisjonelle nedtrekk med bredt grep er nedtrekk med smalt grep.

Når du utfører denne varianten plasseres hendene med omkring èn skulderbreddes avstand, eller eventuelt enda litt kortere.

Du velger selv om du vil utføre øvelsen med et under- eller overhåndsgrep, men den generelle anbefalningen er at nedtrekk med smalt grep utføres med et underhåndsgrep – hvor håndflatene dine altså er vendt mot kroppen.

Til tross for at lats fortsatt er den primære muskelgruppen som benyttes, vil en hel del av belastningen flyttes over til biceps når du velger denne varianten.

Nedtrekk med smalt grep er dermed et perfekt valg for deg som vil aktivere armene i større grad når du trener nedtrekk.

Konklusjon

Så, før din neste ryggøkt er det utvilsomt verdt å vurdere hvilken av de ulike variantene av nedtrekk som passer best for akkurat deg.

Posisjoneringen av hendene påvirker i stor grad hvilke muskler som aktiveres, og dersom du ønsker maksimal aktivering av lats bør nedtrekk utføres med bredt grep.

Det er naturligvis heller ingenting i veien for at du varierer hvilket grep du benytter underveis, og dersom du generelt sett trener lite biceps kan nedtrekk med smalt grep være et svært god alternativ.

I tillegg til de to variantene vi har gått gjennom i denne artikkelen, har du også mange andre utgaver av nedtrekk du kan prøve – slik som eksempelvis nedtrekk med et nøytralt grep, hvor håndflatene er vendt innover mot hverandre!

Lykke til med treningen!

GetFitness

GetFitness er en nettside hvor det publiseres nyttig informasjon om trening, kosthold og kosttilskudd. Vi ønsker å bidra med kunnskap og informasjon, slik at du kan gjøre de beste valgene for deg selv og din egen helse. Artiklene som publiseres på vårt nettsted er ment for å være informative, og flere av artiklene er publisert av frivillige som ønsker å dele sin kunnskap om trening og kosthold. Kontakt oss gjerne dersom du ønsker å publisere en artikkel hos oss!