Så godt som alle har vel hørt om push-ups, som er en av de mest vanlige styrkeøvelsene som finnes.

Men ofte blir øvelsen allikevel oversett – det er jo hverken en særlig fancy eller avansert øvelse, og mange velger nok dermed også å ikke utføre øvelsen.

Men, push-ups er faktisk en av de mest solide kroppsvektøvelsene for å bygge masse i overkroppen, og spesielt i brystmuskulaturen.

I denne artikkelen gir vi deg 4 gode grunner til at du bør sette i gang med push-ups!

1. Styrke i hele kroppen

Ja, primært vil push-ups legge belastning på overkroppen, og da spesielt bryst, skuldre og triceps.

Men faktisk er det slik at mange flere muskler aktiveres mens du trener push-ups.

Det er ikke så enkelt å tenke over det, men mens du sakte og rolig senker kroppen nedover mot gulvet så aktiveres en lang rekke muskler i kroppen, som hjelper til med å holde kroppen stabil under hele øvelsen.

Gitt at du utfører øvelsen riktig så vil blant annet kjernemuskulaturen aktiveres i stor grad – og denne gruppen med muskler er svært viktig for å bygge en generell styrke.

2. Økt muskelmasse

Dette sier vel seg selv, men vi trekker det frem allikevel.

Push-ups er en suveren øvelse for å bygge store og solide muskler i overkroppen.

Spesielt brystmuskulaturen blir aktivert når du trener push-ups, og har du egentlig noen sinne sett en godt trent person som ikke klarer å gjennomføre minst 20 push-ups på rappen?

3. Lavere risiko for skulderskader

Èn av de mest vanlige skadene ved styrketrening er skade i rotatorcuffen.

Rotatorcuffen er å finne i skulderen, og er bestående av både sener og muskler som binder sammen overarmsbenet og skulderbladet.

Typisk oppstår en skade i rotatorcuffen på grunn av for høy belastning, og skyldes gjerne øvelser som benkpress og skulderpress.

Push-ups har derimot vist seg å kunne redusere risikoen for skader i skulderleddet.

Mye av årsaken til dette er at mange av de såkalte stabiliseringsmusklene aktiveres når man trener push-ups, og det er dermed en mindre sjanse for å dra på seg skader.

4. Bedre holdning

Svært mange av oss har en stillesittende hverdag, og mye av tiden går ofte med på å stirre inn i en PC-skjerm.

Som kjent kan dette bidra til at man får en dårligere kroppsholdning, og en av de mest vanlige grunnene til dette er at kjernemuskulaturen rett og slett er for svak.

For å sikre at du har en sunn og optimal kroppsholdning er det helt essensielt at kjernemuskulaturen er sterk nok til å opprettholde en god form i overkroppen.

Som nevnt bidrar push-ups til en sterkere kjerne, og du vil dermed kunne få en bedre holdning ved å trene push-ups.

 

Så, hva venter du på? Ta noen push-ups!