Du har kanskje hørt om kollagen, og lurt på hva det egentlig er godt for.

Kollagen er et protein som kroppen nyttegjør seg av, og er faktisk det proteinet man finner mest av i menneskekroppen.

I de siste årene har kollagen blitt et mer og mer populært kosttilskudd, og man ser også at det er tilsatt ekstra kollagen i ulike shampo- og balsamprodukter.

Men hva er egentlig kollagen? Og hva er kollagen godt for?

I denne artikkelen gir vi deg en gjennomgang av dette viktige proteinet!

Hva er kollagen?

Som vi nevnte over er kollagen et protein, og er i tillegg det proteinet man finner mest av i menneskekroppen.

Omkring 30% av proteinsammensetningen i kroppen din er faktisk bestående av kollagen.

Kollagen er en av de viktige byggestenene i både kroppens benstruktur, hud, muskler og ledd.

Slik som andre proteiner, er kollagen bygd opp av aminosyrer.
De aminosyrene man finner i kollagen er helt nødvendige for flere av kroppens funksjoner, og har en direkte påvirkning på både hud, hår, ledd og negler.

Det mest spesielle med kollagen er hvordan dette proteinet har virkning på huden.
Så mye som 75% av hudens grunnstruktur består av kollagen, og kollagen har en stor innvirkning på hudens struktur og elastisitet.

Enkelt og greit så vil kollagen bidra til å forebygge tørr og «sliten» hud, og samtidig gi huden mer glød.

I tillegg å være en viktig bidragsyter for frisk og sunn hud, spiller kollagen en viktig rolle for både hår, negler, brusk, leddbånd, øyne og ben.

Hva gjør kollagen i kroppen?

Totalt finnes det minst 16 ulike typer kollagen.

De 4 vanligste typene av kollagen er type 1, 2, 3 og 4.

  • Type 1: Dette utgjør omkring 90% av den totale mengden kollagen du har i kroppen, og er bygd opp av tett sammensatte fibre.
    Denne typen kollagen er viktig for strukturen i både hud, bein, sener og tenner.
  • Type 2: Kollagen type 2 er oppbygd av mindre sammensatte fibre, og har en spesielt viktig påvirkning på leddene dine.
  • Type 3: Dette kollagenet har størst innvirkning på muskler, de indre organene og arteriene dine.
  • Type 4: Kollagen type 4 er nært tilknyttet det som kalles «filtrering», og er å finne i de ulike hudlagene. Denne typen er spesielt viktig for en ren og sunn hud.

Etterhvert som du blir eldre vil kroppen produsere mindre og mindre kollagen.

Et av de tydeligste tegnene på at kroppen produserer mindre kollagen er at huden blir mer slapp og rynkete.

Fordeler med kollagen-tilskudd

Fordeler med kollagenKollagen som kosttilskudd har blitt mer og mer populært i løpet av de siste årene.

De studiene som er utført på kollagen som kosttilskudd viser at kollagen kan påvirke blant annet:

  • Muskelmasse. Flere studier har vist at et tilskudd av kollagen vil føre til at man får både økt muskelmasse og økt styrke.
  • Gikt. Studier som er utført på personer med gikt viste til at de som inntok et tilskudd av kollagen opplevde mindre smerter enn de som kun fikk placebo.
  • Hud. Flere studier har konkludert med at et tilskudd av kollagen kan gi deg en strammere hud, med mindre folder og rynker.

Kollagen er altså et næringsstoff som ser ut til å ha mange positive effekter for kroppen.

Tips: Sjekk ut vår test av beste kollagen-tilskudd!

Næringsstoffer som forbedrer produksjon av kollagen

Alt kollagen som produseres i kroppen er i utgangspunktet det som kalles «prokollagen».

Prokollagen blir dannet ved at de 2 aminosyrene glycine og proline settes sammen.
Denne prosessen benytter seg av vitamin C.

Du kan selv bidra til at kroppen din produserer mer kollagen ved å innta disse næringsstoffene:

  • Vitamin C: Finnes i store mengder i blant annet sitrusfrukt og jordbær.
  • Proline: Aminosyren proline finner man i blant annet eggehvitte, melkeprodukter, asparges og sopp.
  • Glycine: Man finner store mengder av glycine i kyllingskinn. For å øke inntaket av glycine bør du altså spise kylling med skinn.
  • Kobber: Kobber har også en innvirkning på kroppens kollagenproduksjon. Blant annet cashewnøtter og sesamfrø inneholder mye kobber.

I tillegg til disse næringsstoffene, trenger kroppen et tilstrekkelig inntak av høykvalitetsprotein for å produsere nye aminosyrer.
Kjøtt, sjømat, melkeprodukter og tofu er alle gode kilder til proteiner.

Næringsstoffer som hindrer produksjon av kollagen

Det som kanskje er enda viktigere enn å øke produksjonen av kollagen, er å unngå de tingene som forhindrer produksjonen.

  • Sukker og raffinerte karbohydrater. Sukker vil føre til at kollagenet har vanskeligere for å reparere seg selv. Du bør derfor innta så lite sukker som mulig.
  • For mye soling. UV-strålene fra solen har vist seg å kunne ha en negativ effekt på kroppens kollagenproduksjon.
  • Røyking. Ikke bare er det forferdelige for helsen generelt, men det har altså også en negativ effekt på kollagen!

Vi håper du lærte litt om kollagen i denne artikkelen, og anbefaler at du tar en titt på vår test av kollagen dersom du er interessert i å skaffe deg et kollagen-produkt.