BCAA. Du har kanskje hørt om det, og det står for Branched Chained Amino Acids. Oversatt til norsk blir dette altså forgrenede aminosyrer.

Studier gjort på BCAA har vist at disse aminosyrene er spesielt godt egnede når det kommer til restitusjon og muskeloppbygging.
BCAA består av de 3 anabole aminosyrene leucine, isoleucine og valine.

Man kan få kjøpt BCAA i både pulver- og kapselform, og ingen av disse formene er bedre enn den andre. Her er det kun personlig preferanse som spiller inn!

Før vi går inn på de mer tekniske detaljene rundt BCAA, presenterer vi her de BCAA-tilskuddene som ble kåret til best i test.

BCAA Test – Best i test

Vi i GetFitness jobber hardt for at du som forbruker skal få tilgang til de beste produktene på markedet.
Dersom du handler gjennom våre lenker, bidrar du til at vi kan fortsette å publisere kvalitetsartikler omhandlende trening og kosthold.

Vær oppmerksom på at prisene er oppdatert den 03.11.2019, og at faktiske priser kan variere.

MyoBCAA
MyoBCAA ble best i test

Produktnavn: MyoBCAA

Produktbeskrivelse: MyoBCAA er oppbygd av de tre essensielle aminosyrene for muskelvekst, nemlig L-Leucin, L-Isoleucin og L-valin.
I tillegg til å ha et høyt innhold av disse aminosyrene, er produktet tilsatt natriumbikarbonat som kan gi deg mindre syredannelse ved intensiv trening!

Pris: 198 ,-

  • Total Score

Detaljert

Dette BCAA-tilskuddet har et høyt innhold av de essensielle aminosyrene man bør finne i et BCAA-tilskudd.

I tillegg til å bidra til økt muskelvekst og styrke, er produktet tilsatt natriumbikarbonat, som kan bidra til mindre syredannelse ved intensive treningsøkter.

Produktet inneholder totalt 5 gram BCAA per servering, og er et perfekt tilskudd for raskere restitusjon og muskeloppbygging.

MyoBCAA er ikke tilsatt sukker eller andre kunstige søtningsmidler, og er egnet for veganere!

Fordeler

  • God aminosyreprofil.
  • Kan redusere syredannelsen på trening.
  • Uten tilsatt sukker.
  • Ikke tilsatt kunstig søtning.
  • Egnet for veganere.

Ulemper

  • Ikke noe negativt å trekke frem.
Overall
5
Mutant BCAA
Mutant BCAA fra proteinfabrikken.no

Produktnavn: Mutant BCAA

Produktbeskrivelse: Mutant BCAA inneholder hele 9700 mg med nøye utvalgte aminosyrer.
Det er tilsatt 8 elektrolytter som bidrar med å holde deg hydrert under trening.
Dette tilskuddet er etter vår mening et av de RÅESTE BCAA-tilskuddet som er å få tak i på det norske markedet.
I tillegg til å ha et svært høyt innhold av BCAA, er det tilsatt 8 elektrolytter og hele 2,5 gram glutamin!

Pris: 299 ,-

  • Total Score

Detaljert

Dette BCAA-tilskuddet har det høyeste innholdet av de forgrenede aminosyrene L-leucin, L-isoleucin og L-valin i denne testen. I tillegg er den tilsatt 8 elektrolytter og 2,5 gram glutamin og andre aminosyrer.

  • L-leucin: 4,8 gram
  • L-isoleucin: 2,4 gram
  • L-valin: 2,4 gram

Tilskuddet er perfekt for deg som ønsker både økt styrke, utholdenhet og muskelmasse!

Fordeler

  • Meget god aminosyreprofil.
  • Inneholder hele 9,7 gram BCAA.
  • Tilsatt glutamin.

Ulemper

  • Inneholder søtstoffer.
Overall
5

Proteinfabrikken BCAA Instant
BCAA Instant fra proteinfabrikken.no

Produktnavn: BCAA 2:1:1 Instant

Produktbeskrivelse: Ny og forbedret versjon - tilsatt L-Glutamin og finnes i hele 8 forskjellige smaker.
Totalt BCCA innhold på 6,9 gram, som gjør dette til et godt alternativ - til en god pris!

Pris: 299 ,-

  • Total Score

Detaljert

Instant BCAA fra Proteinfabrikk er et BCAA-tilskudd som er tilgjengelig i hele 8 ulike smaker.

Dette BCAA-tilskuddet er tilsatt ekstra glutamin, for å sikre en enda bedre muskelfremmende effekt.

Produktet er tilgjengelig til en god pris!

Fordeler

  • Pulverform.
  • 8 ulike smaker.
  • Tilsatt glutamin.

Ulemper

  • Inneholder søtstoff.
Overall
4
BCAA XPress
BCAA Xpress fra proteinfabrikken.no

Produktnavn: BCAA XPress

Produktbeskrivelse: En favoritt hos mange da den er veldig hurtigvirkende og har mange gode smaker.
Totalt inneholder dette kosttilskuddet 5 gram med BCAA, og er et godt alternativ dersom du ønsker større muskler og økt styrke.

Pris: 549 ,-

  • Total Score

Detaljert

Produktet BCAA Xpress inneholder et 2:1:1 forhold av de essensielle aminosyrene leucin, isoleucin og valin.

Siden produktet er tilgjengelig i pulverform, vil det sikre et hurtig opptak i kroppen, slik at musklene raskt kan dra nytte av aminosyrene.

Produktet er tilgjengelig med melonsmak, og er tilsatt søtningsstoffer.

Fordeler

  • Pulverform.
  • 2:1:1 forhold for aminosyrene.

Ulemper

  • Inneholder søtstoff.
Overall
4
BCAA+
BCAA+ fra proteinfabrikken.no

Produktnavn: BCAA+

Produktbeskrivelse: BCAA+ inneholder L-Leucin, L-Isoleucin og L-Valin i et 2:1:1 forhold.
Disse aminosyrene er spesielt viktige for å kroppens evne til å bygge muskler, og gir kroppen en skikkelig boost etter en hard treningsøkt.
Dette er produktet for deg som ønsker større muskler!

Pris: 299 ,-

  • Total Score

Detaljert

BCAA, eller Branched Chain Amino Acids, inneholder de 3 viktige aminosyrene L-Leucin, L-Isoleucin og L-Valin. Disse er de første som brukes opp av kroppen under en hard treningsøkt, og ved å ta det som et tilskudd så imøtekommer du det økte behovet, som igjen øker restitusjonen. Det ser også ut til at spesielt leucin bidrar til å regulere protenmetabolismen ved å fremme proteinsyntesen og undertrykker proteinforringelse, som hjelper muskelrestitusjon.
Anbefalt bruk: 6-10 gram daglig.

Fordeler

  • Praktisk i tablettform
  • Korter ned restitusjonstiden

Ulemper

  • Må ta mange tabletter for å nå døgndosen
Overall
3.5

Hva er BCAA?

BCAA som er best i test i NorgeDet finnes en rekke ulike kosttilskudd på markedet, og mange av tilskuddene hevdes nærmest å være mirakelmidler. Vi skal naturligvis ikke dra alle under en kam her, men det er viktig å huske på at det fortsatt er de «grunnleggende» kosttilskuddene som har den best dokumenterte effekten, deriblant proteinpulver, kreatin og multi-vitamin.

Men hva er BCAA? BCAA faller innenfor kategorien proteiner, og er derfor godt dokumentert gjennom forskning.

BCAA er et av de best dokumenterte kosttilskuddene, og har både en muskeloppbyggende og styrkeøkende effekt.
BCAA står for Branched Chained Amino Acids, som betyr forgrenede aminosyrer. Disse aminosyrene utgjør omkring 35% av muskelmassen til en gjennomsnittlig person, og er nødvendige for at utvikling og muskelvekst skal finne sted.

Man skiller primært mellom essensielle og ikke-essensielle aminosyrer. Essensielle aminosyrer innebærer at kroppen ikke kan produsere de selv, og de må derfor tilføres kroppen – enten via vanlig kost eller et BCAA-kosttilskudd. Ikke-essensielle aminosyrer kan kroppen produsere selv, og trengs derfor i utgangspunktet ikke tilføres via kosten.

Vi nevner innledningsvis at BCAA tilhører kategorien proteiner. Proteiner er nemlig bygd opp av aminosyrer – BCAA er altså et proteintilskudd! Men hva er forskjellen på BCAA og et helt vanlig proteinpulver?
Proteinpulver inneholder mange ekstra tilleggsstoffer, som blant annet søtningsmidler, fargestoffer og ekstra karbohydrater. BCAA derimot, som ofte inntas i form av kapsler, fører til at man kan få i seg aminosyrene i en langt mer konsentrert form. I tillegg til det lave innholdet av unødige tilleggsstoffer, har også gjerne BCAA-tilskudd langt høyere innhold av de anabole (muskelbyggende) aminosyrene Leucine, Isoleucine og Valine.

Hva gjør BCAA?

Forgrenede aminosyrer (BCAA) har en rekke positive effekter. Aminosyrene man finner i et BCAA-tilskudd bidrar til at kroppen blir mer anabol – man legger med andre ord til rette for optimal muskelvekst.
Noen av de positive effektene man kan oppnå ved å innta BCAA er:

  • BCAA bidrar til økt proteinsyntese, som innebærer at man bygger muskler raskere.
  • Forbedret kroppssammensetning – Mer muskler, mindre fett!
  • Forbedret restitusjon etter trening.
  • BCAA-tilskudd har oftest mindre kalorier enn et vanlig proteinpulver – spesielt viktig dersom du skal ned i vekt.
  • Forhindrer at kroppen går inn i en muskelnedbrytende fase (katabol fase).

Hvorfor bruke BCAA?

Hva er BCAA? Det er et kosttilskudd bestående av forgrenede aminosyrerIkke alle har tro på fordelene med å benytte seg av et BCAA kosttilskudd, og mange argumenterer med at man kan få mer enn nok av disse aminosyrene gjennom vanlig mat.

Vi ønsker på ingen måte å påstå at dette er feil; man finner rikelige mengder av BCAA i både kjøtt og myseprotein. Dersom man har et høyt inntak av dette, er det ikke gitt at man har behov for et tilskudd av BCAA utover det vanlige kostholdet.

Men, det er som mange vet ikke alltid så lett å ha full kontroll på at man spiser nok av x antall vitaminer, mineraler og aminosyrer. Tar du et BCAA kosttilskudd er du sikret å ha et tilstrekkelig inntak av de 3 mest anabole aminosyrene!

Så hva er så bra med BCAA-tilskudd?

Om man ser på den mest anabole av de 3 aminosyrene, nemlig leucine, ser man at den er en sterkt medvirkende aktivator for en viktig prosess for muskelbygging, nemlig mTOR.
Enkelt forklart kan man si at mTOR er en «av og på» bryter for å danne muskelfibre.

Videre bidrar alle 3 aminosyrene til proteinsyntesen, som igjen bidrar til bedre restitusjon og økt muskelmasse.

Vi vil også trekke frem at BCAA har en positiv effekt på hormonbalansen, nærmere bestemt på stresshormonet kortisol.
Kortisol er et muskelnedbrytende hormon, som igjen senker testosteronverdiene.

BCAA bidrar til å redusere nivåene av kortisol i kroppen, og vil derfor også ha en indirekte effekt på dine testosteronnivåer. Og som vi vet; desto mer testosteron, desto bedre grunnlag for å bygge muskler!

Når skal man ta BCAA?

Vi har konkludert med at den beste tiden å innta BCAA er enten før, under eller etter trening. Ja, dette er litt vagt, men la oss forklare hvor allsidig dette fantastiske produktet kan være.

Før trening

Å ta et BCAA kosttilskudd før man trener kan være hensiktsmessig dersom man trener i en fastet tilstand, typisk om morgenen før frokost. Forskning har vist til at et BCAA-tilskudd kan ha en oppkvikkende effekt, som bidrar til at man kan gjennomføre harde treningsøkter selv i fastet tilstand.
Mange er også av den oppfatning at man trenger karbohydrater kort tid før trening. Dette er ikke feil, men man er ikke avhengig av å innta karbs rett før trening. Et velbalansert måltid bestående av både fett, karbohydrater og proteiner kvelden før en morgenøkt er for mange mer enn nok! Hiv innpå litt BCAA i tillegg, og du er good to go!

Under trening

Dersom man har lange treningsøkter (over 1 time), vil man kunne ha behov for å tilføre ekstra næring iløpet av økten. Å innta et BCAA-tilskudd iløpet av en treningsøkt bidrar til å tilføre muskelfremmende næring til kroppen, og samtidig redusere tretthet.

Etter trening

BCAA-kosttilskudd etter trening er spesielt gunstig for muskelgjenoppbygging og restitusjon. BCAA bidrar til at muskelfibrene helbredes, og tilskuddet absorberes meget raskt i kroppen rett etter en treningsøkt.

Så hva venter du på? Se å få i deg nok BCAA gjennom vanlig kost, eller skaff deg et BCAA-tilskudd!