Til tross for at citrulline malate har «vært i vinden» i det siste, er det langt i fra et nytt kosttilskudd.

Citrulline malate har blitt benyttet som kosttilskudd i mer enn 20 år, og har vist seg å kunne ha en prestasjonsfremmende effekt på treningen.

Citrulline malate er bestående av 2 ulike stoffer – og som navnet tilsier er disse stoffene altså citrulline og malate.

Citrulline er en aminosyre.
Aminosyrer er byggesteinene i proteiner, og vil derfor ha en muskelfremmende effekt.
En av matvarene som har et naturlig høyt innhold av citrulline er vannmeloner.

Malate er et derivat fra epler.
Så hvorfor ikke bare spise litt vannmelon og et eple?

Dersom du skulle ha spist så mye vannmelon og eple at du fikk i deg nok av både citrulline og malate, ville du sannsynligvis ikke gjort annet enn å spise hele dagen.
I praksis er det altså ikke mulig, og det er nettopp derfor citrulline malate tilbys som kosttilskudd.

Når du inntar et tilskudd av citrulline malate, vil dette konverteres til arginine i kroppen, som er en annen type aminosyre.
Denne aminosyren vil føre til et økt nivå av nitrogenoksid i kroppen, som er et viktig stoff både for proteinsyntesen, immunforsvaret og hjertet.

Citrulline malate fordeler

Nok teknisk prat – hvilke fordeler har egentlig citrulline malate?

Redusert stølhet og økt utholdenhet

Flere studier viser til at citrulline malate vil bidra til å øke utholdenheten under trening, og redusere stølhet etter trening.

Studien vi lenket til ble delt opp i 2 deler.
I den første delen av studien ble 42 personer bedt om å innta 8 gram citrulline malate før en treningsøkt.
I den andre delen fikk deltakerne kun placebo.
Man sammenlignet deretter hvor utmattet deltakerne ble når de inntok citrulline malate, kontra når de kun inntok placebo.

Resultatene fra studien viste tydelig at deltakerne hadde en økning i muskelutholdenheten når de inntok citrulline malate.
Den gjennomsnittlige økning for deltakerne var på hele 53%, og hele 40% av deltakerne rapporterte om mindre stølhet etter treningsøkten.

Økt nitrogenoksid-nivå

Inntak av citrulline malate har vist seg å kunne øke nivået av nitrogenoksid i kroppen.

Nitrogenoksid har mange viktige funksjoner, og vil påvirke både glukseopptak og fettforbrenning.
Nitrogenoksid vil også øke blodgjennomstrømningen, som vil bidra til økt prestasjon og pump på trening.

Redusert laktatproduksjon

Melkesyre, eller «sure muskler», er noe de aller fleste av oss har kjent under en treningsøkt.

Når melkesyren kommer inn i muskulaturen, vil den bli spaltet til laktat.
Det er denne prosessen som gjør at musklene kjennes «sure» og slitne.

Ekstra tilførsel av malate har vist seg å kunne redusere laktatproduksjonen i kroppen, og du vil dermed få mindre melkesyre mens du trener!

Swedish Supplements – Citrulline Malate

Citrulline malate fordelerCitrulline Malate fra Swedish Supplements er et av de beste tilskuddene av citrulline malate som er å få tak i på det norske markedet.

Dette tilskuddet vil gi deg en bedre treningseffekt, og bidra til økt muskelutholdenhet under økten.

Produktet inneholder hele 3300 mg citrulline per dosering, og har et optimalt 2:1 forhold av citrulline og malate.

  • Økt pump i muskulaturen.
  • Økt blodgjennomstrømning.
  • Mindre melkesyre.
  • Økt muskelutholdenhet.
  • Mindre stølhet etter trening.

Vi i GetFitness jobber hardt for at du som forbruker skal få tilgang til de beste produktene på markedet.
Dersom du handler gjennom våre lenker, bidrar du til at vi kan fortsette å publisere kvalitetsartikler omhandlende trening og kosthold.