Derfor bør du spise mer fisk!

spise mer fisk

Generelt sett er fisk svært sunt for oss mennesker, og Helsedirektoratet anbefaler faktisk at vi spiser fisk til middag hele 2 – 3 ganger i uka.

I tillegg til dette anbefales det også at vi spiser fisk som pålegg på brødskiva, og det er derfor liten tvil om at forskermiljøet mener at dette er noe som er bra for oss.

Men, til tross for dette ser man faktisk at konsumet av fisk går nedover, hvor mye av årsaken er den yngre generasjonen – som rett og slett ikke spiser nok fisk i hverdagen.

Som en liten påminnelse har vi derfor satt sammen en liste med 6 gode grunner til at nettopp du bør spise mer fisk i løpet av uka.

1. Hjerte- og karsystemet

Hjerteinfarkt, slag og andre sykdommer i hjerte- og karsystemet er blant verdens mest vanlige dødsårsaker.

For flere tiår siden fant forskerne ut at personer som spiste mye fisk hadde en mye lavere forekomst av hjerte- og karsykdommer.

Siden dette ble kjent, har inntaket av fet fisk blitt knyttet til en lang rekke positive effekter for hjertet:

  • Blodtrykk: Fet fisk kan bidra til å redusere blodtrykket hos personer med høyt blodtrykk (kilde).
  • HDL-kolesterol: Inntak av fet fisk kan bidra til at man får høyere HDL-kolesterol. HDL er det «gode kolesterolet», og dette har derfor en positiv effekt på hjertehelsen din.
  • Blodpropp: Et tilstrekkelig inntak av fet fisk kan redusere risikoen for å utvikle blodpropp i løpet av livet.

Generelt sett er det de sunne fettsyrene i fisken som gir den positive effekten på hjerte- og karsystemet, og det kreves derfor at du spiser fet fisk for at du skal få mest mulig ut av denne positive effekten.

Gode eksempler på fet fisk er markell, laks og ørret.

2. Proteinrikt

Protein er et makronæringsstoff som er viktig for å utvikle og vedlikeholde kroppens muskelmasse.

Proteiner er ofte å finne i animalske produkter (kjøtt), men er også tilstede i andre matvarer, som for eksempel nøtter og belgfrukter.

Det finnes tre ulike makronæringsstoffer: proteiner, fett og karbohydrater.

Kort fortalt er makronæringsstoffenes hovedoppgave å tilføre kroppen energi, i form av kalorier. Ett gram av protein (og ett gram karbohydrater) inneholder 4 kalorier, mens ett gram fett inneholder hele 9 kalorier.

Kjemisk sett består et protein av aminosyrer, som er organiske forbindelser bestående av karbon, hydrogen, nitrogen, oksygen eller svovel. Enkelt forklart kan man si at aminosyrer er byggeklossene i et protein, og proteiner er byggeklossene i kroppens muskler.

Generelt sett har både fet og mager fisk et svært høyt innhold av proteiner, noe som gjør dette til et perfekt valg for deg som ønsker å bygge muskler – eller for deg som bare trenger litt ekstra proteiner i kosten.

3. Godt for hjernen

Fet fisk har et høyt innhold av omega-3-fettsyrene EPA og DHA.

Begge disse fettsyrene spiller en kritisk rolle for hjernecellene våre, og bidrar til en sunn og optimal hjernefunksjon.

Det er fullt mulig å få i seg omega-3 via andre kilder enn fisk, men det er likevel utvilsomt de marine kildene som skiller seg ut når det kommer til fettsyrene EPA og DHA.

4. Kan motvirke depresjon og angst

Depresjon og angst er klassifisert som en av verdens største helseproblemer.

Typiske symptomer på depresjon er å føle seg nedstemt over tid, og at man generelt er lite interessert i hva som foregår rundt seg.

Angst, som også er et stort helseproblem, er gjerne kjennetegnet ved konstant bekymring og nervøsitet.

Det er derfor interessant at flere studier viser til at personer som inntar omega-3 på fast basis, har mindre risiko for å utvikle depresjon og angst.

Enkelte andre studier har faktisk også konkludert med at personer som allerede lider av enten depresjon eller angst kan oppleve bedring ved å innta mer omega-3 i hverdagen.

5. Kan redusere risikoen for kreft

Kreft er en av de fremste dødsårsaken i den vestlige verden, og omega-3 fettsyrer ser ut til å kunne motvirke visse typer av kreft.

Enkelte studier har faktisk konkludert med at de som inntar mest omega-3, har omkring 50% mindre risiko for å utvikle kreft i tarmen.

I tillegg til dette er det også antydet i flere studier at omega-3 gir lavere risiko for prostatakreft hos menn, og brystkreft hos kvinner.

6. Godt for immunforsvaret

Fisk er kjent som en god kilde til mineralet selen.

Dette mineralet fungerer som en antioksidant i kroppen, og har en sentral rolle i forhold til immunforsvaret vårt.

Ved å innta tilstrekkelige mengder fisk vil du derfor bidra til å styrke immunforsvaret, slik at kroppen din er bedre rustet til å håndtere ulike sykdommer.

GetFitness

GetFitness er en nettside hvor det publiseres nyttig informasjon om trening, kosthold og kosttilskudd. Vi ønsker å bidra med kunnskap og informasjon, slik at du kan gjøre de beste valgene for deg selv og din egen helse. Artiklene som publiseres på vårt nettsted er ment for å være informative, og flere av artiklene er publisert av frivillige som ønsker å dele sin kunnskap om trening og kosthold. Kontakt oss gjerne dersom du ønsker å publisere en artikkel hos oss!