De beste kosttilskuddene i Norge i 2019

De av dere som trener for å bygge muskler og styrke, har garantert hørt om, eller prøvd flere forskjellige kosttilskudd. Det florerer jo av forskjellige tilskudd som skal gi deg det lille ekstra og gi deg maks utbytte av treningen. Men med alle disse forskjellige  tilskuddene, hva skal man da velge? Hva er det beste kosttilskuddet i 2019?

Som sagt så er det mange forskjellige typer kosttilskudd, og hvilke man bør velge avhenger av hvilket mål man har satt seg.

I denne artikkelen viser vi deg de beste kosttilskuddene, som bør være en del av treningsregimet. Du får også informasjon om hvor mye og når du bør ta det, og hvilken effekt det har.

De 5 beste kosttilskuddene i 2019

Vital Arctic Oil Krill
Krilloljr fra myrevolution.com, kåret til det beste kosttilskuddet i 2019

Produktnavn: Vital Arctic Oil Krill

Produktbeskrivelse: Vital Arctic Oil krill består av Superba krillolje, som er en av verdens reneste kilder til omega-3 fettsyrene EPA og DHA høstet i de Antarktiske havområdene.Krill er små reke-lignende krepsdyr pakket med langkjedete Omega-3 fettsyrer EPA og DHA, Fosfolipider, Kolin og Astaxanthin.Oljen er høyere i næringskjeden enn fisk, og har derfor bedre opptak i kroppen enn omega-3 fra andre marine kilder.

Pris: $

  • Pris
  • Helsegevinst
  • Muskelfremmende

Oppsummering

En rik kilde til Omega-3 fettsyrer, som har store fordeler for hele kroppen.
Med sine antioksidanter og antiflammatoriske egenskaper er den veldig gunstig for styrkeutøvere. Intensiv trening gir mikroskopiske rifter i muskelfibrene, som igjen fører til muskelskade.
Dette er ønskelig i moderat mengde, men for mye vil påvirke restituering.
Forskning viser at Omega-3 kan bidra til å redusere disse riftene og øker restitusjonstiden etter trening.
Anbefalt bruk: 1-2 gram per dag.

Fordeler

  • Sunt for hjertet, hjerne, lever og øyne.
  • Styrkende for immunforsvaret.
  • Bidrar til optimale hormonnivåer

Ulemper

  • Kapsler kan være ubehagelige å svelge for enkelte.
Overall
4.5
100% Whey Proteinpulver
100% whey proteinpulver er en av de beste kosttilskuddene

Produktnavn: 100% Whey Proteinpulver

Produktbeskrivelse: 100% Whey Protein er en sikker vinner om du skal velge deg et protein. Proteinpulveret er norskprodusert kvalitet fullpakket med alle aminosyrene du trenger for muskelbygging og restitusjon.Produktet har god smak, og tilbys også i mange forskjellige smaker.Norges mest solgte proteinpulver!

Pris: $

  • Pris
  • Helsegevinst
  • Muskelfremmende

Oppsummering

100% Whey er et myseprotein er et hurtigvirkende proteintilskudd som hjelper med restituering etter trening. Inneholder alle essensielle aminosyrer som kroppen trenger, og vil faktisk stimulere muskelproteinsyntese i større grad enn proteiner som kasein og soya.

Anbefalt bruk: 1 porsjon (ca 30 gram) blandes med vann eller melk, daglig etter behov ved trening og høy aktivitet.

Fordeler

  • Bidrar til optimal muskelvekst.
  • Bidrar til å dekke proteinbehovet.
  • God smak

Ulemper

  • Kan klumpe seg i shakeren.
Overall
4.2
Kreatin
Kreatin fra proteinfabrikken.no

Produktnavn: Creatine Monohydrate

Produktbeskrivelse: Kreatin Monohydrate gir overlegen effekt på styrke, og er det mest dokumenterte kosttilskuddet om målet er å bygge muskler. Kreatin Monohydrate gir mest effekt og er kongen av kreatin.

Pris: $

  • Pris
  • Helsegevinst
  • Muskelfremmende

Oppsummering

Kreatin er godt dokumentert til å ha god effekt på treningen. Tar du kreatin vil du øke tilgjengeligheten av kreatin og fosforkreatin i musklene, som hjelper med opprettholde energi under intensitestrening og tunge løft. Det gjør også at kroppen kommer seg raskere mellom sett.
Anbefalt bruk: Det anbefales i starten å lade opp kreatinlagrene i muskulaturen. Dette gjøres ved å innta 3-5 gram kreatin 3-4 ganger dalig i 5-7 dager. Deretter holder det med 3-5 gram daglig.

Fordeler

  • Veldig lett-oppløselig
  • Muskelfremmende
  • Naturlig produkt

Ulemper

  • Bør unngås dersom man har nyreproblemer
Overall
4.7
BCAA
BCAA+ fra proteinfabrikken.no

Produktnavn: BCAA+

Produktbeskrivelse: BCAA+ inneholder L-Leucin, L-Isoleucin og L-Valin i et 2:1:1 forhold. Dette er de første forgrenede aminosyrene som brukes av kroppen under en hard treningsøkt. Dette produktet er derfor godt egnet til å dekke opp for dette behovet.

Pris: $$

  • Pris
  • Helsegevinst
  • Muskelfremmende

Oppsummering

BCAA, eller Branched Chain Amino Acids, inneholder de 3 viktige aminosyrene L-Leucin, L-Isoleucin og L-Valin. Disse er de første som brukes opp av kroppen under en hard treningsøkt, og ved å ta det som et tilskudd så imøtekommer du det økte behovet, som igjen øker restitusjonen. Det ser også ut til at spesielt leucin bidrar til å regulere protenmetabolismen ved å fremme proteinsyntesen og undertrykker proteinforringelse, som hjelper muskelrestitusjon.
Anbefalt bruk: 6-10 gram daglig.

Fordeler

  • Praktisk i tablettform
  • Korter ned restitusjonstiden

Ulemper

  • Må ta mange tabletter for å nå døgndosen
Overall
3.7
Citrulline Malate
Citrulline Malate fra proteinfabrikken.no

Produktnavn: Citrulline Malate

Produktbeskrivelse: Citrullin Malate fra Swedish Supplements er en ikke-essensiell aminosyre som har vært benyttet i pre-workout produkter i lang tid på grunn av sin potensielle effekt til å gi økt pump i muskulatur. Spesielt effektiv ved mer enn 6-8 repetisjoner og harde treningsøkter, da mer pump og blodgjennomstrømming bidrar til mer næring til musklene.

Pris: $$

  • Pris
  • Helsegevinst
  • Muskelfremmende

Oppsummering

Citrulline Malate er inntil nå nylig blitt populært for sine ytelsesfremmende effekter, men opprinnelig ble det brukt for å behandle både mental og fysisk tretthet hos pasienter etter operasjon. Fordelen med dette tilskuddet skyldes nok kombinasjonen av både L-citrullin og malat, som bidrar med å øke frekvensen av ATP under trening, etterfulgt av økte frekvenser av PCr-gjenoppretting etter trening.
Anbefalt bruk: 8 gram Citrulline Malate 60 min før trening.

Fordeler

  • Kan gi økt pump under harde treningsøkter
  • Muskelfremmende

Ulemper

  • Liten effekt på mindre intensive treningsøkter
Overall
3.2

 

Hvorvidt man trenger et kosttilskudd, må man avgjøre selv. I utgangspunktet er det ikke behov for dette om man får dekket alle sine behov gjennom et sunt og balansert kosthold. Et Omega-3 tilskudd vil eksempelvis ikke være nødvendig om du er flink og spiser fisk og skalldyr mer enn 1 gang i uken. Om du derimot ser at det er enkelte deler av kostholdet som det skotter på, så kan et kosttilskudd være et godt supplement.

Lykke til med treningen!

Vi tror du også vil like...